Test: vouwfietsen (Achtergrond)

Radar stapt op de vouwfiets.

We testen vijf fietsen in een verschillende prijscategorie op vouwgemak, veiligheid en snelheid:

1.De Brompton Regis, de meest verkochte vouwfiets

2.De Strida 5 (deze moet volgens de fabrikant in 10 sec in en uit te klappen zijn.)  

3.De A-Bike, het nieuwste van het nieuwste

4.De Limit Cityhopper, een goedkopere in zijn soort

5.De Dahon Vitesse D3, geheel van aluminum

Een wielrenner, vouwfietsgebruiker en fietsenmaker hebben het voor ons uitgezocht.

Wielrenner Michael Vingerling is 9-vouding jeugdkampioen wielrennen en testte het stuurgedrag, de remmen en de snelheid van de vouwfiets. Fietsenmaker Rob van Oosterhout onderzocht de hoeveelheid onderdelen, de veiligheid en de stevigheid en Marinus-Jan Veltman, vervent vouwfietser en treinreiziger, keek naar de de vouwbaarheid en het draaggemak tijdens de test.Uitslag

Deze 3 testpersonen gaven voor elk onderdeel een cijfer, en dit is de conclusie:

Alle fietsen zijn bereden en bekeken. De testpersonen hebben de fietsen beoordeeld en dit is de einduitslag:Op de 5e plaats: de kleinste vouwfiets: de A-bike. Hij krijgt een 5,8 en kost 299 euro. Veel geld voor een, volgens de testpersonen, onstabiele en gevaarlijke fiets. Maar licht is hij wel! U kunt hier de reactie lezen van de distributeur van de A-bike in Nederland.

Op de 4e plaats


staat de goedkoopste van de vijf, de Limit Cityhopper met een 6,2. Hij fietst goed maar hij is zwaar en pas op de vingers bij het vouwen van de fiets!

De 3e plaats


is voor de Strida 5. Een zeven voor deze fiets van bijna 500 euro. Hij heeft een mooi design maar onderdelen als een versnelling, bagagedrager en een standaard ontbreken.

De een na beste plaats


is voor de Dahon Vitesse D3. Hij krijgt een 7,3 en kost 489 euro. De testers vinden deze fiets makkelijk en veilig in te vouwen. De versnellingen werken goed waardoor hij makkelijk op snelheid komt.

Op de 4e plaats

De 3e plaats

De een na beste plaats

En de vouwfiets met het hoogste cijfer, een 7,6, is de Bromptom Regis. Het is wel de duurste van de vijf: bijna 1000 euro. Maar het is een zeer complete fiets met een goede kwaliteit onderdelen. En de fiets is op te vouwen tot een klein en compact pakket.

U kunt de volledige beoordeling van de drie testpersonen hier nalezen


.

REACTIE A-bike


U kunt de volledige beoordeling van de drie testpersonen hier nalezen

REACTIE A-bike

"De uitslag van de test geeft duidelijk weer waarvoor de A-bike is

bedoeld, het is nl een praktijkoplossing voor een voor een grote groep

mensen herkenbaar probleem. 20 minuten lopen wordt 5 minuten op de

A-bike en verder wil je er geen last van hebben. Vanuit die optiek is

de A-bike ontwikkeld, "why walk?" De ervaringsdeskundige laat de A-bike

zeer hoog scoren; het is de kleinste, de lichtste en de makkelijkst

opvouwbare. Kortom op tijd in je trein en geen boze gezichten van "daar

heb je weer zo'n figuur met z'n (natte-) vouwfiets". Het is ook de

enige die je in een rugzak mee kunt nemen zonder er verder last van te

hebben.

De A-bike is een (r)evolutionaire oplossing betreffende

personenvervoer, uitgedacht vanuit het idee om een vervoermiddel te

ontwikkelen die in de rugtas overal en op ieder moment meegenomen kan

worden als ware een paraplu. Het alternatief voor de traditionele

vouwfiets. Een vervoermiddel dat je icm auto, trein, bus, boot en zelfs

vliegtuig overal kan brengen in korte tijd. Hierbij is de principiele

keuze gemaakt om op het gebied van comfort toe te geven ten voordele

van de compactheid en het lichtgewicht. Hiermee is als een eerste een

traditionele gedachte door de ontwikkelaar Clive Sinclair losgelaten.

Tenslotte is de A-bike zeer vriendelijk geprijsd ivm de andere

deelnemers. Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen als

vliegtuigaluminium, hoogwaardig kunststof en fibreglass is geen enkel

onderdeel aan roesten onderhevig.

De A-bike is geen oplossing voor diegene die op zoek is naar een

comfortabele fiets voor lange afstanden, de A-bike is echter wel het

beste alternatief voor diegene die naar een oplossing op zoek zijn voor

die dagelijkse laatste paar kilometer die ze anders zouden moeten

lopen. Het grote verkoopsucces sinds de nederlandse introductie op 1

maart 2007 onderstreept dat de laatste groep zeer gehlpen is bij de

introductie van de A-bike."