Test: vouwfietsen (Achtergrond)
Radar stapt op de vouwfiets.
We testen vijf fietsen in een verschillende prijscategorie op vouwgemak, veiligheid en snelheid:
1.De Brompton Regis, de meest verkochte vouwfiets
2.De Strida 5 (deze moet volgens de fabrikant in 10 sec in en uit te klappen zijn.)
3.De A-Bike, het nieuwste van het nieuwste
4.De Limit Cityhopper, een goedkopere in zijn soort
5.De Dahon Vitesse D3, geheel van aluminum
Een wielrenner, vouwfietsgebruiker en fietsenmaker hebben het voor ons uitgezocht.
Wielrenner Michael Vingerling is 9-vouding jeugdkampioen wielrennen en testte het stuurgedrag, de remmen en de snelheid van de vouwfiets. Fietsenmaker Rob van Oosterhout onderzocht de hoeveelheid onderdelen, de veiligheid en de stevigheid en Marinus-Jan Veltman, vervent vouwfietser en treinreiziger, keek naar de de vouwbaarheid en het draaggemak tijdens de test.Uitslag
Deze 3 testpersonen gaven voor elk onderdeel een cijfer, en dit is de conclusie:
Alle fietsen zijn bereden en bekeken. De testpersonen hebben de fietsen beoordeeld en dit is de einduitslag:Op de 5e plaats: de kleinste vouwfiets: de A-bike. Hij krijgt een 5,8 en kost 299 euro. Veel geld voor een, volgens de testpersonen, onstabiele en gevaarlijke fiets. Maar licht is hij wel! U kunt hier de reactie lezen van de distributeur van de A-bike in Nederland. Op de 4e plaats De 3e plaats De een na beste plaats
staat de goedkoopste van de vijf, de Limit Cityhopper met een 6,2. Hij fietst goed maar hij is zwaar en pas op de vingers bij het vouwen van de fiets!
is voor de Strida 5. Een zeven voor deze fiets van bijna 500 euro. Hij heeft een mooi design maar onderdelen als een versnelling, bagagedrager en een standaard ontbreken.
is voor de Dahon Vitesse D3. Hij krijgt een 7,3 en kost 489 euro. De testers vinden deze fiets makkelijk en veilig in te vouwen. De versnellingen werken goed waardoor hij makkelijk op snelheid komt.
Op de 4e plaats
De 3e plaats
De een na beste plaats
En de vouwfiets met het hoogste cijfer, een 7,6, is de Bromptom Regis. Het is wel de duurste van de vijf: bijna 1000 euro. Maar het is een zeer complete fiets met een goede kwaliteit onderdelen. En de fiets is op te vouwen tot een klein en compact pakket. U kunt de volledige beoordeling van de drie testpersonen hier nalezen REACTIE A-bike
.
U kunt de volledige beoordeling van de drie testpersonen hier nalezen
REACTIE A-bike
"De uitslag van de test geeft duidelijk weer waarvoor de A-bike is
bedoeld, het is nl een praktijkoplossing voor een voor een grote groep
mensen herkenbaar probleem. 20 minuten lopen wordt 5 minuten op de
A-bike en verder wil je er geen last van hebben. Vanuit die optiek is
de A-bike ontwikkeld, "why walk?" De ervaringsdeskundige laat de A-bike
zeer hoog scoren; het is de kleinste, de lichtste en de makkelijkst
opvouwbare. Kortom op tijd in je trein en geen boze gezichten van "daar
heb je weer zo'n figuur met z'n (natte-) vouwfiets". Het is ook de
enige die je in een rugzak mee kunt nemen zonder er verder last van te
hebben.
De A-bike is een (r)evolutionaire oplossing betreffende
personenvervoer, uitgedacht vanuit het idee om een vervoermiddel te
ontwikkelen die in de rugtas overal en op ieder moment meegenomen kan
worden als ware een paraplu. Het alternatief voor de traditionele
vouwfiets. Een vervoermiddel dat je icm auto, trein, bus, boot en zelfs
vliegtuig overal kan brengen in korte tijd. Hierbij is de principiele
keuze gemaakt om op het gebied van comfort toe te geven ten voordele
van de compactheid en het lichtgewicht. Hiermee is als een eerste een
traditionele gedachte door de ontwikkelaar Clive Sinclair losgelaten.
Tenslotte is de A-bike zeer vriendelijk geprijsd ivm de andere
deelnemers. Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen als
vliegtuigaluminium, hoogwaardig kunststof en fibreglass is geen enkel
onderdeel aan roesten onderhevig.
De A-bike is geen oplossing voor diegene die op zoek is naar een
comfortabele fiets voor lange afstanden, de A-bike is echter wel het
beste alternatief voor diegene die naar een oplossing op zoek zijn voor
die dagelijkse laatste paar kilometer die ze anders zouden moeten
lopen. Het grote verkoopsucces sinds de nederlandse introductie op 1
maart 2007 onderstreept dat de laatste groep zeer gehlpen is bij de
introductie van de A-bike."