Testpanel: 'Jumbo beste supermarkt'
Nederlandse supermarkten krijgen dikke voldoendes van consumenten. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 52.000 Testpanelleden. Supermarkt Jumbo krijgt het hoogste cijfer (7,5) van het panel.
Het panel brengt gemiddeld maar één keer per week een bezoek aan de supermarkt. Slechts 1 procent doet dagelijks boodschappen. Het panel doet dat het liefst op vrijdagochtend. Zondag blijkt daarentegen de minst populaire dag om naar de supermarkt te gaan.
Gemiddeld wordt er tijdens een bezoek 85,97 euro uitgegeven. Daarvan wordt het grootste deel aan vlees, kip en vis besteed (gemiddeld 15,19 euro per week) en het minste aan snoep en snacks (5,73 euro)
De keuze voor een supermarkt wordt vooral gebaseerd op (aantrekkelijke) prijzen. Voor maar liefst 43 procent is dit de belangrijkste reden een supermarkt te kiezen, gevolgd door de locatie (dichtbij werk of woning) en het assortiment van de supermarkt. Korte wachtrijen, de parkeergelegenheid en de service spelen minder grote rollen bij de keuze.
Meeste boodschappen bij AH gehaald
Ruim 70 procent van het Testpanel heeft het afgelopen jaar bij de Albert Heijn boodschappen gehaald. Ook Lidl en Aldi zijn populair: respectievelijk 63 procent en 49 procent deed hier boodschappen.Tabel: Waar heb je afgelopen 6 maanden boodschappen gedaan?
Jumbo hoogste algemeen rapportcijfer
De cijfers voor het algemeen rapportcijfer liggen bijzonder dichtbij elkaar: het verschil van de nummer één en twee is slechts tweehonderdste. De Jumbo haalt het hoogste algemeen rapportcijfer (7,54). Ook heeft de Jumbo de beste klantenservice volgens het Testpanel. Supermarkt Hoogvliet behaalt een verrassende de tweede plek qua algemeen oordeel. Gemiddeld worden zij met een 7,52 beoordeeld. Op alle andere onderdelen scoren zij daarentegen middelmatig.
De Coop en de Aldi hebben de laagste rapportcijfers.
AH beste interieur en assortiment
De Albert Heijn scoort de beste cijfers voor hun interieur (7,6) en het assortiment (7,9). Het algemeen rapportcijfer is een 7,49 en daarmee staat de supermarkt op de derde plaats. Een mogelijke verklaring is dat prijzen de belangrijkste rol spelen in de keuze voor een supermarkt en het panel de Albert Heijn juist daarvoor één van de laagste cijfers (6,4) geeft.Lidl en Aldi populair om prijzen
De Lidl en Aldi scoren het slechtst op gebied van interieur, assortiment en klantenservice. In lijn der verwachting behalen deze prijsvechters wel hoge cijfers voor de prijzen en aanbiedingen in de supermarkt. Lidl haalt een 7,9; de Aldi 7,5. Bezoekers van de Coop zijn het minst tevreden over de prijzen: zij geven de 6,35.Bekijk meer grafieken.
Bron: TROS Radar
Afbeeldingen: Infogr.amOver dit onderzoek
Aan het onderzoek deden 52.691 leden van Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 12 en 19 februari 2014. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 150.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De resultaten worden gebruikt in het tv-programma Radar en/of de website trosradar.nl