Toeslagenaffaire: gemeenten staan naast ouders tegenover Belastingdienst
Gemeenten vullen het gat op dat de Belastingdienst laat en komen met extra hulp aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. Met relatief kleine zaken als geld voor de tandars of het helpen invullen van formulieren willen ze de Belastingdienst overtuigen dat de ouders in hun gemeente echt onder de situatie lijden en recht op een compensatie hebben.
In Nieuwsuur stelt Esther van der Meulen, procesmanager van het doorbraakteam in Amsterdam, dat de Belastingdienst nog steeds steken laat vallen in hun communicatie. 'Mensen zijn blij, maar ook verrast dat je de telefoon beantwoordt, een direct nummer geeft waarop ze je kunnen terugbellen, dat je vertelt of iets gedaan is, of waarom niet. Nog steeds bellen mensen met de Belastingdienst en krijgen ze niemand te pakken.' Of ze krijgen een geautomatiseerde brief waarin staat dat ze nog langer moeten wachten voor ze duidelijkheid over hun zaak krijgen.
'Een kind weer naar de sportclub laten gaan'
De kritiek op de Belastingdienst is nog steeds dat het maar niet opschiet. Van der Meulen merkt ook dat mensen vaak niet eens bij een zaakbehandelaar kunnen aankloppen. 'Die is vaak nog niet aangewezen, dus dat is lastig.' Maar ook bij de gemeenten komt nog niet iedereen aan de beurt, stelt NOS.
In de Drechtsteden (Dordrecht) belt het hulpteam toeslagen gedupeerden op om hulp te bieden bij het zoeken naar een huis, of extra budget om bijvoorbeeld een wasmachine aan te kopen. Belangrijk voor gezinnen die vaak jarenlang weinig geld hadden omdat schuldeisers ze achter de broek aan zaten. 'Het kan in kleine dingen zitten' zegt Jan Paffen, projectleider van het hulpteam. 'Een kind dat bijna depressief is geworden omdat ze niet kon sporten en dat nu weer naar de sportclub mag. Dat is goud.'
Samen bezwaar maken tegen Belastingdienst
De landelijke overheid, de Belastingdienst, stelt budget beschikbaar om basishulp aan te bieden, maar gemeenten gaan vaak verder omdat ze zien dat de Belastingdienst het zelf laat afweten. Daarmee gaan ze soms met de burgers tegenover de Belastingdienst staan.
Paffen merkt eveneens dat de hersteloperatie van de Belastingdienst vertraging oploopt. 'Wij helpen burgers bijvoorbeeld vaak om, als de Belastingdienst weer te laat is, een ingebrekestelling aan de overheid te schrijven.' Ook helpt de gemeente inwoners bezwaar te maken als ze worden afgewezen voor de dertigduizend euro schadevergoeding.
Zestien verschillende systemen voor één dossier
Door ruim achthonderd mensen voor de hersteloperatie van de Belastingdienst in te schakelen, wil de overheid een meer menselijke kant laten zien. Zij kennen bijvoorbeeld budget voor een wasmachine toe in afwachting van de compensatie. Bij de gemeenten zien ze dat de fiscus nog lang niet iedereen (naar tevredenheid) heeft geholpen.
Volgens die afdeling van de fiscus, formeel de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), duurt het allemaal onder meer zo lang omdat de politiek Den Haag steeds weer met nieuwe eisen en regels komt. De afdeling vraagt om een stop op nieuwe regels, zodat de medewerkers zich op de dossiers kunnen focussen.
Meer meldingen dan verwacht
Volgens de medewerkers is het helpen van de gedupeerden hoe dan ook een tijdrovend proces. Zij bellen ouders of gaan bij hen langs, maar moeten soms in wel zestien computersystemen kijken om een dossier samen te stellen. Ook willen ze ouders de tijd geven om hun verhaal te doen. Bovendien, stelt de toeslagenafdeling, melden zich veel meer ouders dan verwacht. Het zijn er inmiddels bijna 50.000, en niet iedereen is een gedupeerde.
Afbeelding: Op 11 november liepen gedupeerde ouders mee in de Mars met de Moeders in Rotterdam, om aandacht te vragen voor de uitblijvende oplossing voor de toeslagenaffaire.
Bron: NOS