Treinen steeds vaker te laat of komen helemaal niet opdagen
Treinreizigers hadden het afgelopen half jaar vaker te maken met vertraging of zelfs met helemaal niet opdagende treinen. Op station Breda zijn de problemen het grootst, daar kwamen duizenden treinen te laat of ze verschenen helemaal niet. Vooral de afgelopen maanden zijn er grote problemen voor treinreizigers. Op maar liefst 378 van de bijna 400 stations zijn treinen nu minder vaak op tijd dan in 2019.
Dit blijkt uit een uitgebreide analyse van treintijden door de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. En de grote drukte moet nog komen. De drukste maand van het jaar komt er nu aan met het begin van het nieuwe schooljaar.
Materiele problemen en personeelstekort
Het grote verschil tussen 2019 en nu is een enorme toename in het aandeel uitgevallen treinen. Steeds vaker worden ritten geschrapt. Een deel daarvan is te wijten aan storingen. Rijden de Treinen houdt ook daarover gegevens bij en zag dat het aantal meldingen daarvan in mei en juni van dit jaar piekte. De oorzaken waren voornamelijk materieel (bijvoorbeeld defecte of gestrande treinen) en infrastructurele problemen zoals sein- en wisselstoringen. Maar ook valt op dat de laatste maanden relatief veel storingen zijn gemeld met als oorzaak een tekort aan personeel. Zo vielen er onder meer treinen uit als gevolg van een gebrek aan verkeersleiders.
Personeelstekort NS
Door een gebrek aan menskracht moest de NS de afgelopen maanden vaker een trein laten staan. 'Dit jaar zien we, sinds mei, vooral de effecten van het tekort aan collega's terug in onze prestaties. Daardoor moesten wij helaas treinen planmatig en soms kort van tevoren laten uitvallen', vertelt woordvoerder Oscar van Elferen.
Vanwege dat tekort snijdt de NS in de dienstregeling en zullen er vanaf vandaag minder treinen gaan rijden. Voor de reiziger betekent het dat prestatieafspraken over bijvoorbeeld de stiptheid en de kans op een zitplaats onder druk zullen komen te staan. Van Elferen: 'Het wordt spannend, maar we moeten deze aanpassingen doen om onze collega's meer lucht te geven. Die hebben de afgelopen maanden op hun tandvlees gelopen.'
Breda koploper
Station Breda spant de kroon in negatieve zin. Duizenden treinen kwamen later dan gepland, of kwamen helemaal niet. Van de ruim 53.000 keer dat er het afgelopen halfjaar een trein zou moeten stoppen, was deze meer dan 4500 keer meer dan 5 minuten te laat. En zo'n 4200 keer viel de trein uit, waardoor deze helemaal nooit in Breda aankwam. Bij slechts 15 stations hoef je nu gemiddeld minder vaak te wachten op een trein dan in 2019.
Rover: meld eigen ervaringen
Reizigersorganisatie Rover zet zich alvast schrap. 'De septembermaand dreigt echt naar te worden voor de reiziger, want er is nu al op stel en sprong geschrapt terwijl de drukte nog moet komen', reageert een woordvoerder. 'Een betrouwbare dienstregeling is belangrijk en tegenwoordig schiet NS daarin tekort. En dat is dus precies de reden dat zij nu gaan afschalen: beter minder treinen die wel rijden dan meer treinen waarvan 1 op de 5 uitvalt.'
Rover wil de gevolgen graag in kaart brengen en roept reizigers de komende periode op om reiservaringen te delen, bijvoorbeeld via hun eigen meldpunt volle treinen.
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt zich zorgen over de komende maanden. Staatssecretaris Vivianne Heijnen zegt 'een indringend gesprek' te hebben gevoerd met NS. 'Daarbij is aangegeven dat NS alles op alles moet zetten om de personeelsproblematiek zo snel mogelijk op te lossen en dat zij daarbij de reiziger centraal dient te zetten.'
Bron: RTL
Wil je precies weten hoe vaak de trein te laat komt in jouw gemeente? Bekijk de interactieve kaart van RTL: