Tussenschakel moet zekerheid geven bij online tweedehandsaankopen

online-tweedehandsaankopen-190118.jpg

Steeds meer bedrijven willen als tussenschakel dienen bij de verkoop van online tweedehandspakketjes om de verkoop veiliger te maken. Eén van de manieren is dat de koper het geld vast kan zetten totdat het pakketje daadwerkelijk is aangekomen. Dit moet voor meer zekerheid zorgen bij tweedehandsaankopen. Dat meldt NOS donderdag.

Het concept wordt reeds uitgevoerd door Postcodegarant.nl en Marktplaats en sinds kort ook door de app Pakkie. De hulpmiddelen werken als volgt:

  1. De verkoper dient een betaalverzoek in
  2. De koper betaalt via iDeal
  3. De verkoper krijgt een verzendlabel
  4. De koper krijgt een Track & Trace-nummer, waardoor het pakketje kan worden gevolgd
  5. De koper bevestigt de aankomst
  6. De verkoper ontvangt de betaling

Is de bestelling niet aangekomen, dan krijgt de koper twee dagen de tijd om melding van fraude te doen. Het bedrijf zal in dit geval bemiddelen of justitie inschakelen.

De kosten van deze service varieert per bedrijf. Postcodegarant.nl rekent 2,50 euro per transactie, Marktplaats brengt 0,40 euro en 2 procent van het aankoopbedrag in rekening en Pakkie is gratis.

Deskundigen blij met initiatief

Fraudedeskundigen zijn blij met dit initiatief. 'Ik vind dit soort ontwikkelingen altijd heel goed’, zegt Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk. Dat vindt het Landelijk Meldpunt Internetoplichting ook: ‘Ik juich dit idee zeker toe', vertelt Gijs van der Linden. 'Mensen willen gewoon veiligheid en zekerheid, zonder dat ze allemaal voorzorgsmaatregelen moeten nemen.'

Bron: NOS