Uitzending 28-04-2008

TROS Radar legt in een tweeluik de marketing-mechanismen bloot die fabrikanten gebruiken om Nederlanders aan de medicijnen te krijgen. Bepalen artsen of mensen ziek zijn, of doet de industrie dit? Komende maandag het eerste deel van een tweeluik. Elk jaar investeren de farmaceutische bedrijven in Nederland 1,3 miljard euro om consumenten aan de pillen te krijgen. Dit gaat van gesponsorde onderzoeken tot de inzet van Medical Opinion Leaders: de zogenaamde MOLlen. Dit zijn artsen die fors betaald worden om medicijnen te promoten in de media en bij hun collega's. In Radar de contracten en uitingen die laten zien hoe twijfelachtig de objectiviteit van de wetenschappers en artsen in deze is.

TROS Radar legt in een tweeluik de marketing-mechanismen bloot die fabrikanten gebruiken om Nederlanders aan de medicijnen te krijgen. Bepalen artsen of mensen ziek zijn, of doet de industrie dit? Komende maandag het eerste deel van een tweeluik. Elk jaar investeren de farmaceutische bedrijven in Nederland 1,3 miljard euro om consumenten aan de pillen te krijgen. Dit gaat van gesponsorde onderzoeken tot de inzet van Medical Opinion Leaders: de zogenaamde MOLlen. Dit zijn artsen die fors betaald worden om medicijnen te promoten in de media en bij hun collega's. In Radar de contracten en uitingen die laten zien hoe twijfelachtig de objectiviteit van de wetenschappers en artsen in deze is.