Vast in een attractie: krijg je compensatie?

csm_pretpark.jpg

Het zal je maar gebeuren: je hebt veel geld betaald om naar het pretpark te gaan, blijkt dat je favoriete attractie niet open is. Of erger nog: je komt vast te zitten in je favoriete attractie.  Heb je dan recht op compensatie? Radar vraagt het aan pretparken Walibi Holland, Efteling en Toverland.

Krijg je compensatie aangeboden?

Je leest het geregeld: mensen die vast komen te zitten in een attractie in een pretpark. Als dit je gebeurt in de Efteling of Toverland, dan staat daar in principe geen financiële compensatie tegenover. Wat je dan wel krijgt?  

“Als onze gasten vast komen te zitten in een attractie, dan worden ze altijd goed opgevangen. Wanneer de attractie weer open gaat, mogen zij er in sommige gevallen als eerst weer in en hoeven ze niet opnieuw in de rij te staan”, laat een woordvoerder van de Efteling weten. “Indien onze gasten voor langere tijd vastzitten in een attractie, vangen we ze bijvoorbeeld op met wat te drinken. Als ze hun verhaal kwijt willen dan is daar altijd een luisterend oor voor.” 

Wat doet Toverland?

Als zoiets je gebeurt in Toverland, krijg je ook geen geld. Hoe pakken zij het hier aan? Toverland liet weten dat “de technische dienst je op een veilige manier uit de attractie haalt. Daarna kunnen de gasten verder genieten van de andere attracties.” 

Compensatie van Walibi?

De woordvoerder van Walibi laat het volgende weten: “elke storing aan een attractie wordt individueel bekeken en gepast opgelost. Of er een compensatie tegenover staat, hangt af van de impact. De compensatie die wij aanbieden kunnen zijn: een consumptie, fast lane ticket, korting voor een volgend bezoek of deels of gehele terugbetaling van het ticket. Indien nodig, worden de gasten voorzien van nazorg.”

Attractie onverwachts gesloten: wat dan?

Ook kan het gebeuren dat een attractie onverwachts gesloten is. Bij Toverland wordt er dan geen compensatie aangeboden. “Er kan altijd een technische storing zijn waardoor de attractie dicht is, maar onze technische dienst probeert dit zo snel mogelijk op te lossen”, laat een woordvoerder weten. Ook bij de Efteling bieden ze geen compensatie aan. “Soms komt het voor dat een attractie de hele dag dicht is. Daar staat hier geen compensatie tegenover. We hebben nog genoeg andere leuke attracties die dan open zijn”, aldus de woordvoerder. Walibi denkt hier hetzelfde over: “Walibi biedt een totaalaanbod aan, geen individuele attracties.”


Meld je hier gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf van alles op de hoogte.