Veel klachten over kortingsbonnen Groupon
Kortingsbonnenwebsite Groupon heeft van de Consumentenautoriteit een tik op de vingers gekregen, omdat consumenten bij klachten over aanbiedingen van Groupon van het kastje naar de muur werden gestuurd. Dat meldde de toezichthouder dinsdag.
Via overheidsloket ConsuWijzer kwamen veel meldingen binnen van mensen die niet wisten wie zij moesten bellen, wanneer hun kortingsbon niet verzilverd kon worden. Ook was vaak niet duidelijk waar een product naar toegestuurd moest worden wanneer iemand van zijn aankoop wilde afzien.
Groupon heeft de toezichthouder inmiddels toegezegd om consumenten beter voor te lichten over aanbiedingen die via de site worden geboekt. De klant zal meer duidelijkheid verschaft worden over wie precies voor een bepaalde actie verantwoordelijk is, en wat de voorwaarden zijn. Als Groupon zich niet aan deze beloften houdt, riskeert het bedrijf een boete.
Radar besteedde in oktober 2011 al aandacht aan Groupon. Ontevreden klanten met een Groupondeal blijken vaak tussen wal en schip te vallen en kunnen nergens met hun klachten terecht. In de uitzending beloofde Joost Halkens, COO van Groupon beterschap, maar de klachten blijven blijkbaar volgens de Consumentenautoriteit bestaan.
Speciaal voor gedupeerde klanten van Groupon heeft advocaat mr. Pim de Vos voor de uitzending een aantal voorbeeldbrieven geschreven die je naar jouw situatie kan aanpassen. De voorbeeldbrieven betreffen de volgende situaties:
- Voucher van Groupon verzilverd, maar product deugt niet.
- Voucher van Groupon verzilverd, maar product is niet of niet goed geleverd.
- Voucher van Groupon kan niet worden verzilverd.
Bron: ANP / TROS Radar