Veel klachten over terugroepactie Babboe-bakfietsen
Problemen rondom de terugroepactie van onveilige Babboe-bakfietsen lopen de spuigaten uit. Radar sprak met tientallen gedupeerden die met de handen in het haar zitten. Bekijk de uitzending van 9 september, waarin wij een aantal van hen bezochten. Sommigen wachten maandenlang op een nieuwe fiets, anderen zijn het oneens met de compensatie die ze krijgen van Babboe.
Onveilige bakfietsen
In februari van dit jaar riep Babboe 22.000 bakfietsen terug. Ze zijn onveilig omdat ze van binnenuit kunnen roesten en breken. Het gaat om onder andere de Babboe Mini en de Babboe City.
Duizenden andere Babboe-bakfietsen moeten eerst geïnspecteerd worden voordat ze weer de weg op mogen. Maar deze inspecties komen traag op gang: pas in juli werden de eerste inspecties uitgevoerd.
Terugroepactie
Uit navraag van Radar in juni dit jaar blijkt dat Babboe op dat moment in Nederland 4000 onveilige bakfietsen heeft opgehaald. Daarvoor zijn maar 400 vervangende bakfietsen geleverd. Duizenden gedupeerden zitten dus zonder bakfiets. Recente cijfers geeft Babboe niet.
Evy Magnée-Wijnands heeft een Babboe fiets die onder de terugroepactie valt. Haar fiets is in mei opgehaald. Ze kreeg van Babboe een omruil certificaat voor een nieuwe fiets. Inmiddels is het vijf maanden later en de nieuwe fiets is nog steeds niet geleverd.
Alles lopend
“Ik heb drie jonge kindjes en ik heb een gastouderopvang van nog eens vijf kinderen. Ik heb die fiets gewoon nodig. Ik heb verder geen vervoersmiddel waar zoveel kinderen in passen. Nu moet ik alles lopend doen.”
Ze wil duidelijkheid van Babboe. “Ik krijg geen enkele indicatie van wanneer mijn fiets nu geleverd wordt. Van de klantenservice word ik niks wijzer. En een nieuwe bakfiets kopen doe je niet zomaar, dat is een flinke bak geld.”
Compensatie
Naast de lange levertijden krijgt Radar veel klachten over de compensatie van Babboe. Die is als volgt: afhankelijk van hoe oud de fiets is krijg je of een omruil certificaat voor een nieuwe fiets, of een tegoedbon met de dagwaarde van je fiets.
Babboe-klant Kor van Essen heeft een bakfiets van meer dan vijf jaar oud. Hij krijgt daarom een tegoedbon met de dagwaarde. Deze is door Babboe bepaald op 499 euro. Hij kan deze alleen besteden op een speciaal daarvoor gemaakte website.
Duizenden euro’s bijleggen
Op deze website stonden tot voor kort maar twee bakfietsen, één van Babboe en één van het merk Winora. Dat bakfietsenmerk valt ook onder Accell Group, het moederbedrijf van Babboe. Ze kosten vier- tot vijfduizend euro.
“Met andere woorden, ik zou duizenden euro moeten bijleggen om een vergelijkbare bakfiets aan te schaffen omdat de fiets die we hebben onveilig is. Buiten ons toedoen”, aldus Kor.
Levertijd fietsen
Daar komt bij dat de twee bakfietsen amper leverbaar zijn. En de dagwaarde uitbetalen in geld? Dat doet Babboe niet, tot grote ergernis van Kor.
“Er valt met Babboe niet te praten over een compensatie in echte euro’s die worden overgemaakt, om op deze manier bijvoorbeeld een tweedehands bakfiets aan te schaffen. Ik vind dit helemaal niet kunnen.”
Babboe: ‘Fietsaanbod uitgebreid’
Een woordvoerder van Babboe laat aan Radar weten het fietsaanbod inmiddels te hebben uitgebreid. “De voorraad bakfietsen van onze merken is beperkt en de productie van nieuwe bakfietsen heeft een lange doorlooptijd. We werken er hard aan om de voorraad zo snel mogelijk aan te vullen.
“Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat er ook andere fietsen gekozen kunnen worden. Klanten die al een bestelling hadden geplaatst, maar die de levertijden te lang vinden, kunnen hun keuze nog wijzigen naar een fiets met een kortere levertijd.”
‘Wij doen ons best iedereen te helpen’
“Het terugroep/vervangings- en inspectieproces is een zeer omvangrijke operatie die helaas lange tijd duurt. Wij doen ons best om iedereen te helpen met een goede oplossing”, aldus de woordvoerder.