Verder in de schulden door je energieleverancier

Afgesloten worden van stroom en gas. Het is iets waar mensen met financiële problemen mee te maken kunnen krijgen. Robin Energie richt zich specifiek op deze groep mensen, die via hun bewindvoerder binnen 48 uur weer aangesloten kan worden. En dat zonder de hoge waarborgsom die andere energieleveranciers vaak vragen. Toch zijn veel gebruikers niet tevreden over de dienstverlening van Robin Energie. Ze komen in sommige gevallen zelfs nog verder in de financiële problemen. Wat gaat er mis?

Klanten van Robin Energie klagen over hoge termijnbedragen en jaarrekeningen die lang op zich laten wachten. En als de rekening dan komt, moeten ze opeens nog honderden euro's nabetalen. Dit kan funest voor deze kwetsbare groep mensen, zo concludeert ook de NVVK, de Nederlandse branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren: 'Als je dan na zeven maanden nog een rekening krijgt met enorme bijbetaling, dan schiet je gewoon weer in de stress. Het zorgt ervoor dat je opnieuw in de schulden kunt belanden.'

Ruim 700 euro bijbetalen op de energierekening

Dat geldt ook voor gebruiker Gerrit Nuij. Hij moest zes maanden wachten op zijn jaarrekening. Toen deze uiteindelijk op de mat viel, bleek dat hij nog ruim 700 euro moest bijbetalen. Met als resultaat: een nieuwe schuld. Ook Regina van Veen moest lang wachten op de jaarafrekening. Toen deze eindelijk binnenkwam, ontdekte ze allerlei fouten in de rekening. Zo is de heffingskorting, waar iedereen in Nederland recht op heeft, op 0 gesteld. Dit scheelt ruim 400 euro. Pas wanneer Regina zelf aan de bel trekt, wordt de fout herstelt.

Te late rekeningen, fouten en een hoog tarief

Energievergelijker EasySwitch.nl analyseerde voor Radar verschillende nota's en ontdekte dat Robin Energie zowel de jaarafrekeningen als de eindafrekeningen te laat verstuurt. Energieleveranciers dienen twee maanden na de laatste afrekenmaand de jaarafrekening op te sturen. Voor de eindafrekening geldt dat dit binnen zes weken na opzegging moet gebeuren. Daarnaast zijn de nota's onduidelijk opgebouwd en voor de klant moeilijk te interpreteren. En dan staan er ook nog verschillende fouten in. Zo werd niet in alle gevallen de heffingskorting goed toegepast. Tot slot is Robin Energie in vergelijking tot andere leveranciers relatief duur. Dat komt onder andere doordat gebruikers hoge abonnementskosten betalen.

Ben jij klant bij Robin Energie?

Ben je zelf klant bij Robin Energie? Als je te lang op je rekening hebt moeten wachten en vervolgens veel bij moet betalen, neem dan contact op met Robin Energie. Dit kan via het e-mailadres radar(a)robinenergie.nl (vervang (a) door een @). De directeur van Robin Energie belooft in de uitzending dat de energiemaatschappij per geval gaat bekijken hoe de klant tegemoet kan worden komen.

Ben je klant bij Robin Energie en twijfel je of er fouten staan in jouw energienota? Stuur deze ter controle op naar: gaslicht.com/jaarafrekening, dan wordt je nota gratis gecontroleerd op eventuele fouten.

Update 18 december 2017: Hoe is het nu met Gerrit?

Fons gaat langs. Is Robin Energie inmiddels met een oplossing gekomen?Kijken / lezen: Hoe is het met Gerrit?

Forumreacties

3
  • Door Radar

Wat als de enige energiemaatschappij waar je nog terecht kunt je nog verder in de schulden helpt? Foute berekeningen, hogere maandlasten dan bij je vorige energieleverancier en extreem hoge jaarafrekeningen die veel te laat worden verstuurd. En dat terwijl je al in de schulden zit en moet rondkomen van een kleine uitkering. Wat zit hier achter en mag dit zomaar. Maandag 6 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1 Meer over deze uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/06-11-2017/

  • Door arnocastel

Ik heb ook een eindafrekening gehad waar ook geen heffingskorting is verrekend van Nuon. Ik stap elk jaar over van energieleverancier om van cashback-kortingen te profiteren en moet dus goed bijhouden welke begin en eindstanden ik steeds heb. Zodoende ben ik wel aardig op de hoogte. Ik weet wel wat ik moet betalen. Deze keer verwachttte ik ongeveer 96 euro terug te krijgen, maar de eindafrekening meldde dat ik 281 euro moet bijbetalen, dat klopt niet dacht ik meteen. Bleek de heffingskorting (373,33 euro) niet te zijn verrekend Nuon gemaild op zondagavond en maandag ochtend 8:30 belde Nuon. Het een en ander wordt hersteld. Ik ben in afwachting van de juiste eindafrekening. De vraag is nu, hoeveel Nuon-klanten hebben ook een onjuiste eindafrekening/ jaarnota gehad?

  • Door Chrisdus

Ik ben geen schuldenaar bij Robin maar help als vrijwilliger iemand bij het oplossen van zijn schulden en ja, bepaalde patronen zijn herkenbaar. Jaarnota's die anderhalf jaar bestrijken (inclusief twee winters) en resulteren in een rekening van circa € 700,- Excessieve ramingen, meer dan het dubbele van het te verwachten gebruik. Boekhoudkundige kunstgrepen waarbij het bestaan van een vordering wordt volgehouden tegenover de Kredietbank terwijl er intern al is afbetaald en er een andere vordering in voorbereiding is op een ander contractnr. Voortdurend wisselende contactpersonen, ik denk dat ik er inmiddels al meer dan 5 heb gehad. Zodra ik aantoon dat een bewering niet deugt meldt zich een nieuwe contactpersoon. Na een meteropname in maart volgt een op 1 augustus gedateerde rekening waarin het verbruik van augustus al is verwerkt (???). Hoewel je op basis van die rekening een herziening van de maandraming zou verwachten, gebeurt er helemaal niets. De verklaringen die men verzint slaan nergens op. Ofwel er is sprake van verregaande onbekwaamheid, dan wel sprake van kwalijke opzet. Ik vrees het laatste, in de zin dat men bezig is het ene gat met het andere te dekken. Wat evenmin help is dat veel schuldenaars er van uitgaan dat bewindvoerders hun belangen behartigen en de juistheid van de aanspraken van Robin op rechtmatigheid beoordelen. Volgens mij gebeurd dat echter zelden en accepteren bewindvoerders klakkeloos wat Robin hun voorschotelt. Waarna er weinig anders opzit dan een soort gordiaanse knoop van tegenstrijdigheden te ontwarren.