Vergeten uit te checken, ov-kaart gestolen: wanneer heb je recht op geld terug van NS?

NS-vertraging-wachten-03042019.jpg

Is je ov-kaart gestolen? Had je tijdens een treinreis veel vertraging? Vergeten uit te checken en er is tien euro afgeschreven? Wanneer heb je recht op geld terug en hoe regel je dat?

Als je ov-kaart met abonnement is gestolen of kwijtgeraakt kun je een tijdelijk reisrecht aanvragen. Dan kun je op een (anonieme) tijdelijke kaart je abonnement laden. Je kunt er ook voor kiezen om losse kaartjes of e-tickets te kopen. Het extra geld dat je kwijt bent omdat je zonder je abonnement reist kun je dan terugvragen. Dat doe je online vanaf drie werkdagen na het aanvragen van een vervangende pas. Heb je een Voordeelurenabonnement? Dan moet je tien werkdagen wachten. Voor alle abonnementen geldt dat je een maand de tijd hebt om geld terug te vragen.

Vergeet niet om je ov-kaart te laten blokkeren in geval van diefstal. Je ontvangt dan een nieuwe kaart met het resterende bedrag van de vorige pas.

Ov-kaart vergeten

Als je met de trein reist en je ov-pas met een abonnement bent vergeten moet je met een normaal ticket reizen. Het extra geld dat je hebt uitgegeven kun je ook terugvragen. Je kunt dit tot maximaal een maand na de reisdatum doen.

Treinregels die niet iedereen kent

Vertraging

Als je meer dan een halfuur vertraging oploopt tijdens je treinreis met de NS heb je soms recht op een bepaalde vergoeding. Als je hebt gereisd met de Hogesnelheidslijn heb je na vijftien minuten vertraging recht op een compensatie.

Je krijgt geen vergoeding indien:

  • Het bedrag lager is dan €2,30
  • Vooraf was aangekondigd dat er een langere reistijd zou zijn
  • Een andere vervoerder verantwoordelijk was voor de vertraging
  • Je bent vergeten om in- of uit te checken
  • De vertraging drie maanden geleden (of langer) plaatsvond
  • Er overmacht was door bijvoorbeeld een landelijke storing

Hoeveel vergoeding krijg je?

Het bedrag van de vergoeding hangt af van de soort ov-kaart (en abonnement) en de duur van het oponthoud. Reis je met een persoonlijke of anonieme ov-kaart zonder abonnement en heb je 60 minuten vertraging? Dan krijg je het hele bedrag van je reis terug. Heb je een Dal Vrij abonnement, dan krijg je 1/21 deel terug. Studenten die met een studentenreisproduct reizen hebben bij 60 minuten vertraging recht op een vergoeding van 4,64 euro.

Hoe kun je alsnog uitchecken na landelijke storing NS?

Bij een internationale reis kun je ook een vergoeding aanvragen. Het bedrag daarvan is volgens de Europese norm. Bij één uur vertraging krijg je 25% van de ticketprijs terug. Je krijgt de helft terug als je vertraging twee uur of langer was.

Hoe dien je een aanvraag tot vergoeding in?

Als je een Mijn NS-account hebt is het eenvoudig om een aanvraag te doen voor een compensatie. Je logt dan in en hoeft enkel in te vullen of je vertraging 30 tot 59 minuten of meer dan 60 minuten duurde. Daarnaast moet je je rekeningnummer geven.

Heb je geen account? Dan kun je online een formulier invullen. Als je reisde met een e-ticket kun je ook op deze manier vergoeding aanvragen. De volgende dingen moet je daarvoor invullen:

  • Reisdatum
  • Vertrekstation
  • Vertrektijd volgens dienstregeling
  • Hoofdvervoerbewijs
  • Of je het gewenste eindstation hebt bereikt
  • Bij welk station je bent uitgestapt
  • Of je hebt gereisd met de Hogesnelheidslijn

Vlucht gemist door treinvertraging: recht op vergoeding?

Voor een internationale reis kun je de vergoeding online op de site van NS International aanvragen.

Het kan drie tot vier weken duren voordat je de vergoeding op je bankrekening ontvangt.

Bron: NS