Verhuurwebsites - reactie ACM

In een oververhitte woningmarkt is het voor mensen op zoek naar een huurhuis ondertussen een extra baan om zo snel mogelijk op een woning te reageren om kans te maken. Verhuurwebsites spelen daarop in door zo snel mogelijk beschikbare woningen voor te schotelen. De reactie van het ACM op deze situatie lees je hieronder.
Reactie ACM
"De ACM heeft eerder onderzoek gedaan naar een aantal huurwoningwebsites.
De resultaten daarvan zijn destijds ook gepubliceerd en staan ook op onze website: ACM: Huurwoningwebsites die alleen zoekservice bieden, moeten daar duidelijk over zijn | ACM
De belangrijkste conclusie was dat deze websites vooral duidelijk moeten zijn over wat ze wél en vooral ook wat ze níet bieden. Als het alleen een zoekservice is, maar geen bemiddeling, dan moet dat duidelijk zijn voor de consument. Als ze daarover niet duidelijk zijn, kan dat misleidend zijn. Wij hebben daar toen een aantal partijen op aangesproken.
Het kan ook misleidend zijn als de consument ongewild vast zit aan een abonnement.
Omdat het aanbod op deze websites vaak niet actueel (en dus niet beschikbaar) is, kan de consument vaak beter terecht bij een (verhuur)makelaar.
Dat het voor consumenten niet altijd voldoende duidelijk is wat de website te bieden heeft en dat zij daarin vaak worden teleurgesteld zien wij ook terug in onze meldingen.
Dat zoveel mensen op zoek zijn naar een geschikte huurwoning maakt dat er een ‘markt’ is voor dit soort websites."
Op de vraag van Radar of de ACM dit jaar extra aandacht gaat besteden aan de websites, omdat een van de speerpunten dit jaar digitale economie is:
"Het feit dat wij de digitale economie als speerpunt hebben, betekent dat we extra aandacht hebben voor digitale zaken. Maar dat is zo’n breed terrein dat we daarbinnen ook weer keuzes moeten maken. Welke zaken onze aandacht behoeven, laten we mede afhangen van de aard en de inhoud van de klachten."