Verzekeraar Orion verduisterde geld van klanten

Tienduizenden klanten van schadeverzekeraar Orion Direct zijn voor tonnen aan euro’s opgelicht. Dat toont Radar aan in de uitzending van 13 mei 2013 (20.30 uur, Nederland 1).

Rentes waar klanten wettelijk gezien recht op hebben zijn nooit uitbetaald, maar werden door de eigenaar van de verzekeraar volgens medewerkers in eigen zak gestoken. Ook kwamen medische dossiers van de klanten door toedoen van de verzekeraar op straat te liggen.

In de Radar-uitzending vertellen oud-medewerkers hoe de eigenaar van Orion klanten en andere verzekeraars dupeerde. Klanten van Orion Direct met verkeersschades werden bijgestaan door de Europese Rechtsbijstand Stichting (ERS). Zowel Orion Direct als de ERS vielen onder dezelfde bestuurder / eigenaar, Karel van der Kemp. De stichting verhaalde de schade bij de tegenpartij, en ontving óók de wettelijke rente. In tienduizenden gevallen stortte de Europese Rechtsbijstand Stichting deze rente echter niet door aan de klanten.

Volgens letselschade-advocaat John Beer is hier sprake van fraude en verduistering, en zou het Openbaar Ministerie de zaak in onderzoek moeten nemen. Naast het achterhouden van wettelijke rentes door de ERS werd er ook gerommeld met medische gegevens van klanten. Zo werd er door een fictieve ‘medisch adviseur’ medische informatie opgevraagd, bijvoorbeeld bij huisartsen.

In werkelijkheid was het echter een administratief medewerker die deze huisartsen aanschreef. De aanvraag werd ondertekend met een uitgeprinte handtekening van een echte medisch adviseur, die zich verder niet bemoeide met het dossier. Dit is verboden. Overigens werd er voor de bemoeienissen van de admnistratief medewerker die deed alsof hij een medisch adviseur was, wel een rekening á 150 euro per uur gedeclareerd bij de tegenpartij.

De Europese Rechtsbijstand Stichting berekende ook een tijdlang een hoger bedrag aan expertisekosten door aan de tegenpartij. Dit ging om een hoger bedrag dan het bedrag dat in werkelijkheid betaald werd door de Europese Rechtsbijstand Stichting aan het expertisebureau. Medewerkers gebruikten een zelf in elkaar geknutseld ‘tarievenoverzicht’ om de expertisekosten aannemelijk te maken voor de tegenpartij. Noch het expertisebureau, noch de andere schadeverzekeraars waren van de fraude op de hoogte.

Inmiddels is Orion Direct overgenomen door Allsecur en worden schades van ex-Orion-klanten niet meer behandeld door de Europese Rechtsbijstand Stichting.

© TROS Radar