Vier maanden wachten op smartphone

Je koopt een product, omdat je er een mooi en gratis extra product bij krijgt, maar vervolgens wordt dat gratis product niet geleverd. Heb je er dan wel recht op?

Mark legde ons deze vraag voor. Hij kocht enkele maanden geleden een OLED-televisie van LG en zou daarbij een LG Q6-smartphone krijgen. 'Ik had net een nieuw huis gekocht en ik zag die tv. Hij was wel net boven mijn budget, maar omdat het zo'n scherpe actie was wilde ik er gebruik van maken. Helemaal omdat er een telefoon ter waarde van 349 euro bij zat.' Mark bestelde de tv, registreerde zich bij LG en wachtte vervolgens tot de telefoon binnenkwam. Inmiddels is Mark een aantal maanden verder en is de telefoon nog steeds niet binnen. Wel ontdekte hij dat de telefoon inmiddels nog maar 200 euro waard is.

Welke rechten heeft Mark?

Heeft Mark nou recht op de telefoon? Volgens jurist Charlotte Meindersma van Charlotte's Law wel. 'De belofte is dat die telefoon geleverd gaat worden. Dat kan allemaal wat langer duren, maar dan moet je wel aangeven op welke datum mensen kunnen rekenen. Dat hebben ze niet gedaan en dat kun je een wanprestatie noemen.'

Telefoons zijn op

Als Radar donderdag met LG belt en zich voordoet als een klant, weet een medewerker van de klantenservice ook niet wanneer de telefoon geregeld gaat worden. 'Het probleem is dat de actie een groot succes is geweest en de producten al tweemaal op zijn geweest. We hebben LG wel nogmaals gevraagd om de producten te versturen, maar op dit moment hebben we geen voorraad.' Dat de telefoon inmiddels minder geld waard is, maakt volgens de medewerker niet uit. 'Dat is aangegeven in de actievoorwaarden.'

Persvoorlichter vertelt ander verhaal

Radar vindt het een opvallend verhaal en neemt daarom contact op met de persvoorlichting van LG. Zij sturen uiteindelijk vrijdagmiddag een verklaring. Daarin stelt de organisatie dat begin afgelopen week alle LG Q6-smartphones zijn klaargezet voor verzending. 'De LG Q6-smartphone zal begin volgende week (week 12) bij Mark bezorgd worden, net als bij de andere laatste wachtende consumenten.' Opvallend, omdat de klantenservice dezelfde dag er niks van wist dat de telefoons al klaar stonden voor verzending.

Op de waardevermindering van het toestel, na ongeveer zestien weken wachten, gaat LG niet in. 'Wij bieden onze excuses aan voor de vertraging van de levering. Het is ons doel om consumenten een 'life's good'-ervaring te geven en wij hebben daarom besloten om de extra wachttijd compenseren met een telefoonaccessoire die wij naar de betreffende consumenten zullen opsturen.'

'Vraag om schadevergoeding'

Toch zijn er volgens juriste Charlotte Meindersma mogelijkheden om de waardedaling te laten compenseren. 'Die 349 euro staat genoemd in de actievoorwaarden. Dan kan je schade vragen, want je cadeau is ook een verkapte korting op je tv-aankoop.'

Gratis producten vaker niet geleverd

Radar kreeg meer reacties binnen van mensen die een gratis product niet geleverd kregen. Zo mailde Hans dat hij bij Expert een externe harde schijf heeft besteld heeft, waar hij een gratis tasje bij zou krijgen. Dat tasje is alleen nooit gekomen. De familie Engelsman mailt dat ze in december een Senseo koffieapparaat bij bol.com kochten. Daar zouden ze gratis koffiepads bij krijgen, maar die zijn tot de dag van vandaag niet geleverd. Sonja vertelt dat ze van de Staatsloterij bij ECI een boek voor twintig euro mocht uitzoeken. Die heeft ze besteld, maar nooit gekregen.

Meer over