Vliegtaks - uitzending 21-09-2009
Wie na 1 juli 2008 in het vliegtuig stapte, kreeg te maken met een extra belasting: de vliegtaks. Na veel protesten van onder andere luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties, is de vliegtaks per 1 juli 2009 tot 0 bijgesteld.
Op alle vluchten vanuit Nederland werd belasting geheven omdat dat volgens staatssecretaris De Jager van Financiën zorgde voor minder vluchten en dus zou bijdragen aan een beter milieu. Nu krijgt iedereen die een vliegticket heeft geboekt en betaald voor 1 juli 2009 en gebruikt op of na 1 juli 2009 de vliegtaks terug.
Er zijn twee verschillende bedragen:
- Als je een vliegticket gekocht hebt voor een vlucht niet verder dan 2500 kilometer vanaf Nederland, dan krijg je daar 11,25 euro terug.
- Voor vluchten verder dan dat, krijgt je 45 euro terug. Je moet er wel zelf achteraan. En daar gaat het in sommige gevallen mis.
Het geld dat de vliegbelasting oplevert, is in handen van de luchtvaartmaatschappijen. Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het terugbetalen van de vliegtaks. Volgens het Ministerie van Financiën verloopt de teruggave van de betaalde vliegtaks probleemloos. Zo liet staatsecretaris van Financiën, Cees de Jager, op 14 september aan de Tweede Kamer weten: 'Recente navraag bij de ANVR en de BARIN bevestigt het beeld dat de meeste reizigers die eerder vliegbelasting hebben betaald voor een reis op of na 1 juli 2009, naar schatting zo'n 200.000 personen, inmiddels een teruggaaf hebben ontvangen.'
We bellen zelf ook met de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en zij vertellen ons het volgende: 'Bij alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is het goed geregeld. Het kan zijn dat je nu nog wacht op je geld, omdat je bijvoorbeeld nog niet hebt gevlogen.'
En ook volgens de belangenbehartiger van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, de BARIN, is er niks aan de hand. Bij de BARIN zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen aangesloten. Deze luchtvaartmaatschappijen zijn volgens de BARIN goed geïnformeerd over het feit dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de vliegbelasting. 'Wij hebben geen enkel geluid gehoord van passagiers die hun belasting niet terug hebben gehad. Dus voor ons is het geen issue,' aldus de Barin.
Wij krijgen echter tientallen klachten binnen van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd en nog steeds hun vliegtaks niet terug hebben gezien. Als we vragen wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor de terugbetaling, het reisbureau, de reisorganisatie of de vliegmaatschappij, dan wijzen ze met de vinger naar elkaar.
Aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen
Het kan zijn dat reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen onderling verschillende afspraken hebben gemaakt met betrekking tot het terugbetalen van de belasting. Dit maakt het voor de klant nog onduidelijker waar men terecht kan. Mr. Leon Molenberg, specialist in consumentenrecht, legt uit dat uiteindelijk de luchtvaartmaatschappijen juridisch aansprakelijk zijn voor het terugbetalen van de vliegbelasting. Toch is de logische eerste stap om bij reisbureau of reisorganisatie aan te kloppen. Komt u er daar niet uit, ga dan alsnog naar de luchtvaartmaatschappij.
Vliegwinkel.nl
Wim Butte, directeur van Vliegwinkel.nl, geeft aan dat ook zijn organisatie problemen heeft met het terug betalen van de vliegbelasting. Volgens hem heeft nog 10% van zijn klanten die in aanmerking komen voor teruggave zijn taks nog niet terug. Er zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen die nog niet zijn overgegaan tot terugbetalen. De heer Butte geeft aan dat hij in eerste instantie geld wat hij zelf nog niet heeft gekregen van de luchtvaartmaatschappijen, dus ook niet kan uitbetalen aan de klant. Butte zegt in de uitzending dat hij vindt dat de klant geen slachtoffer hoeft te worden van deze situatie en geeft aan dat hij de overige 10% zo snel mogelijk gaat uitbetalen, ook als de luchtvaartmaatschappij de taks nog niet heeft terug betaald aan Vliegwinkel.nl.
Verschillende situaties op basis van vliegticket-aanschaf
- Direct bij de luchtvaartmaatschappijAls je het ticket direct bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, dan is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor het teruggeven van de taks.
- Los ticket bij een reisbureauLastiger wordt het als je een los ticket koopt bij het reisbureau. Als de luchtvaartmaatschappij en het reisbureau hebben afgesproken dat de taks eerst wordt terugbetaald aan het reisbureau, en vervolgens bij de klant terecht komt, is het reisbureau het aanspreekpunt. Als het reisbureau aangeeft dat zij niet de verantwoordelijkheid nemen voor het uitbetalen van de vliegtaks, ligt de aansprakelijkheid bij de luchtvaartmaatschappij.
- Pakket bij een reisbureauAls je een pakketreis geboekt hebt bij het reisbureau, moet je bij het reisbureau zijn om je vliegbelasting terug te krijgen. Zodra het reisbureau aangeeft niet verantwoordelijk te zijn, dan is vervolgens de reisorganisatie verantwoordelijk. Heeft u dus bijvoorbeeld bij D-Reizen een pakketreis geboekt bij Arke en D-Reizen neemt haar verantwoordelijkheid niet, dan moet u bij Arke aankloppen voor de vliegtaks.
- Samengesteld pakket bij een reisbureauHet wordt pas echt onduidelijk als het reisbureau een pakket samenstelt dat afkomstig is van verschillende aanbieders. In eerste instantie is het reisbureau het aanspreekpunt om de vliegtaks terug te geven. Ook hierbij geldt weer dat wanneer het reisbureau zijn handen er vanaf trekt, men uiteindelijk bij de luchtvaartmaatschappij moet zijn waarmee gevlogen is.
Als je het ticket direct bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, dan is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk voor het teruggeven van de taks.
Lastiger wordt het als je een los ticket koopt bij het reisbureau. Als de luchtvaartmaatschappij en het reisbureau hebben afgesproken dat de taks eerst wordt terugbetaald aan het reisbureau, en vervolgens bij de klant terecht komt, is het reisbureau het aanspreekpunt. Als het reisbureau aangeeft dat zij niet de verantwoordelijkheid nemen voor het uitbetalen van de vliegtaks, ligt de aansprakelijkheid bij de luchtvaartmaatschappij.
Als je een pakketreis geboekt hebt bij het reisbureau, moet je bij het reisbureau zijn om je vliegbelasting terug te krijgen. Zodra het reisbureau aangeeft niet verantwoordelijk te zijn, dan is vervolgens de reisorganisatie verantwoordelijk. Heeft u dus bijvoorbeeld bij D-Reizen een pakketreis geboekt bij Arke en D-Reizen neemt haar verantwoordelijkheid niet, dan moet u bij Arke aankloppen voor de vliegtaks.
Het wordt pas echt onduidelijk als het reisbureau een pakket samenstelt dat afkomstig is van verschillende aanbieders. In eerste instantie is het reisbureau het aanspreekpunt om de vliegtaks terug te geven. Ook hierbij geldt weer dat wanneer het reisbureau zijn handen er vanaf trekt, men uiteindelijk bij de luchtvaartmaatschappij moet zijn waarmee gevlogen is.
Voor consumenten die in aanmerking komen voor teruggave van de vliegtaks, heeft advocaat Pim de Vos een tweetal voorbeeldbrieven gemaakt. De een is gericht aan het reisbureau en/of de reisorganisatie, de ander is gericht aan de luchtvaartmaatschappij:Verzoek aan luchtvaartmaatschappij om teruggave vliegtaksVerzoek aan reisbureau om teruggave vliegtaks bij boeking (koop) ticket via een reisbureau dat deze vliegbelasting nog niet heeft doorbetaald aan de luchtvaartmaatschappij
Nogmaals: u heeft alleen recht op teruggave van de vliegtaks wanneer u uw vliegticket VOOR 1 juli dit jaar heeft geboekt, al helemaal betaald heeft en NA 1 juli gevlogen heeft. Heeft u nog niet gevlogen, dan kan het zijn dat u daarom uw vliegtaks nog niet heeft teruggekregen. Die regel verschilt per luchtvaartmaatschappij.