Vlucht geannuleerd, vliegtuigmaatschappij failliet: wat kun je doen?

Wat kun je doen als je vlucht geannuleerd wordt? En wat als je vakantie in het water valt omdat de vliegtuigmaatschappij een faillissement heeft aangevraagd? Radar praat na de uitzending met consumentenrechtadvocaat Caspar Janssens. Stel alvast jouw vraag!
Ryanair maakte vorige maand bekend duizenden vluchten te annuleren wegens personeelstekort. En vliegmaatschappij Air Berlin vroeg in augustus faillissement aan.
Had jij een tripje geboekt met een van deze partijen, of is je vliegreis om een andere reden niet doorgegaan? Radar praatte na de uitzending over je rechten. Je kunt het gesprek hier teruglezen, of scroll naar beneden om de video te bekijken.
Moet een reisorganisatie je inlichten als je terugvlucht niet gaat?
'Jazeker', aldus Janssens. In ieder geval moet de luchtvaartmaatschappij je daarvan op de hoogte brengen, legt hij uit. 'En eigenlijk geldt dat ook voor de reisorganisatie.'
Kun je een vergoeding krijgen van je annuleringsverzekering?
'Helaas niet. Zo'n verzekering is ervoor als je zelf niet op vakantie kan. Bijvoorbeeld als je ziek bent geworden, of als er iemand in je nabije omgeving is overleden.'
Volgens Janssens zouden verzekeraars wel moeten melden dat een faillissement niet onder de vergoeding van een annuleringsverzekering geldt. Nu is het vooral aan consumenten om goed te checken wat precies gedekt wordt.
Wat als je terugvlucht met AirBerlin niet gaat?
Bij aankomst op de luchthaven bleek Carla's terugvlucht van Air Berlin 'volledig verdwenen van het vliegveld'. Ze heeft uiteindelijk zelf een andere vlucht geboekt. Janssens noemt het 'bizar', dat een maatschappij zomaar van een vliegveld is verdwenen. 'Formeel is de vlucht gewoon geannuleerd. Dan heb je recht op een vervangende vlucht.'
Carla had daarbij nog een vliegticketverzekering afgesloten, en dan heb je volgens Janssens recht op een restitutie van die alternatieve vlucht.
Moet de reisorganisatie een vervangende vlucht regelen?
Dat hangt ervanaf of je een pakketreis hebt geboekt, legt Janssens uit. Is dat het geval, dan moet de reisorganisatie een andere vlucht voor je regelen. 'Kijk dus goed wat je boekt!', benadrukt hij.
Een pakketreis is een reis waarin alles al is vastgelegd: het aantal dagen is al bepaald, evenals de heen- en terugvlucht. Bovendien kun je bij een pakketreis zelf geen componenten toevoegen.