Vodafone's femtocell
We whatsappen, bellen en sms’en wat af met onze telefoon tegenwoordig en toch zijn er nog steeds plekken waar je niet kan bellen. Inwoners van het dorp Lage Vuursche hebben al jaren last van slecht bereik. Smsjes komen vaak niet, of pas een dag later aan en veel mensen zijn genoodzaakt buiten te bellen, omdat de ontvangst daar beter is.
Het probleem speelt niet alleen in Lage Vuursche , maar ook in andere gebieden in Nederland. Door de razendsnelle toename van het aantal smartphones worden de problemen niet minder.
Maar er is een oplossing: de ‘Vodafone SignaalPlus’, een apparaat waarmee problemen met het bereik tot het verleden behoren. De SignaalPlus is een femtocell. Dit apparaat stop je in het stopcontact en sluit je aan op de internetverbinding in je huis. Wanneer je belt in de buurt van de femtocell, maakt deze met behulp van de internetverbinding contact met het Vodafone netwerk.
Ron Smeets van mobilecowboys.nl, waarschuwt consumenten. Het apparaat maakt gebruik van je internetverbinding, je wifi, maar je moet daarnaast gewoon je belminuten uit je bundel afrekenen.
Het apparaat is oorspronkelijk bedoeld om het bereik in gebouwen te verbeteren, maar wanneer we gaan winkelen blijkt het ook verkocht te worden als alternatief voor een slecht netwerk. Ook via de klantenservice wordt het apparaat aangeboden als alternatief voor een slecht bereik buitenshuis. Dit lijkt een goedkope manier om de capaciteitsproblemen op te lossen, maar dat is niet zo. Het apparaat kost 85 euro en daar komen de kosten voor de internetverbinding en de kosten voor bellen en sms’en nog bovenop.
In het verleden heeft Vodafone aangegeven in de femtocell een oplossing te zien om de blinde vlekken te verminderen. Maar daar waar bijvoorbeeld in Frankrijk de kastjes gratis worden weggegeven, ziet Vodafone dat niet zitten. Ook de klantenservice is er duidelijk over: de kastjes worden niet gratis weggegeven. Langere bedenktijd
Vodafone heeft in de uitzending toegezegd de bedenktijd waarin mensen hun abonnement kunnen terugbrengen te verlengen. Per 1 januari krijgen nieuwe klanten 14 kalenderdagen de tijd om hun abonnement terug te brengen als er geen bereik is in of om het huis. De femtocell blijft daarentegen 85 euro kosten.
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
9Een telefoongesprek dat wegvalt, een sms die te laat aankomt, een internetverbinding die verbroken wordt: iedereen heeft wel eens last van slecht mobiel bereik. Maar wat als je in je eigen woonplaats nérgens fatsoenlijk te telefoon kunt gebruiken, doordat je in een zogenaamde blinde vlek woont? Verschillende Vodafone-klanten ondervinden dit probleem. Daarom komt de provider nu met een oplossing: een zogeheten femtocell. Dankzij dit apparaatje behoren verbindingsproblemen tot het verleden. Dat klinkt mooi, maar is het dat ook? Maandag 12 november in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Ik hoop dat het werkt en dat KPN ook met zo'n femtocell komt. ik heb( net als al mijn buren) totaal geen ontvangst binnen. zodra ik met mn telefoon meer als 30 cm van het keuken raam ben is het afgelopen. ik zie dus ook heel vaak buren buiten staan met hun mobieltje. KPN ontkend overigens glashard dat het een probleem is.
Ach, al woon je niet in een dorp of ergens in zuid-Limburg; zelfs in de stad is er geen bereik met Vodafone. Binnen niet, buiten niet, in de stad niet, nergens. Vodafone is de meest waardeloze provider die ik ooit heb gehad. Ik baal er zó van dat ik een abonnement bij dit bedrijf heb. Zodra ik kan opzeggen, ben ik weg. Tip: blijven klagen, en iedere minuut dat je verbinding en/of 3G netwerk wegvalt; noteren. En blijven mailen en klachten sturen en 'dreigen' met Radar en Kassa. Ik heb eens 15 euro korting gehad op mijn maandbedrag, ter compensatie. Andere tip: neem gewoon geen abonnement bij deze vreselijke provider.