Voedingssupplementen - reactie NVWA

Nvwa Reactie

Voedingssupplementen beloven dé oplossing te zijn tegen onder meer overgewicht, stress en overgangsklachten. Bijna de helft van die claims is echter in strijd met EU-reclameregels, blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk voor Follow the Money en Radar. Hieronder lees je de reactie van het NVWA.

Reactie NVWA

"Deze bevindingen laten zien dat er nog steeds veel bedrijven zijn die hun verantwoordelijkheid onvoldoende of niet nemen, om consumenten duidelijk te informeren en niet te misleiden. Dit past in het beeld dat de naleving wat betreft gezondheidsclaims en medische claims in het algemeen onvoldoende is. De NVWA communiceert hier zelf ook over nav onze inspecties:

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingsclaims-en-gezondheidsclaims/nieuws/2025/04/03/nvwa-veel-verboden-claims-bij-producten-met-melk-van-paarden-en-ezelinnen;

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingsclaims-en-gezondheidsclaims/nieuws/2024/11/18/nvwa-meer-dan-helft-claims-manukahoning-misleidend

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingsclaims-en-gezondheidsclaims/nieuws/2023/12/08/consument-vaak-nog-misleid-bij-aanprijzing-sapkuren-via-internet;

Inspectieresultaten supplementen met creatineclaims 2021 | Inspectieresultaat | NVWA);

https://www.nvwa.nl/documenten/consument/eten-drinken-roken/supplementen-en-preparaten/publicaties/inspectieresultaten-niet-toegelaten-claims-glucosamine-bij-webwinkels-2017-en-2020). 

Op welke wijze controleert de NVWA de producenten van voedingssupplementen? Hoeveel inspecteurs zijn er en hoe gaat het controleproces in zijn werk?

"Bij systeeminspecties bij voedingssupplementenbedrijven (waarbij de nadruk ligt op voedselveiligheid) bekijkt de inspecteur hoe een bedrijf ervoor zorgt dat de etikettering en claims aan de wettelijke bepalingen voldoen. Bij de voorbereiding van een inspectie bekijkt de inspecteur hiervoor de website van een bedrijf (indien aanwezig), en neemt een steekproef uit het productassortiment om verder te inspecteren.

De NVWA controleert claims ook projectgewijs. Dan wordt een bepaalde productgroep uitgelicht en worden bij diverse bedrijven inspecties op die productgroep uitgevoerd. De resultaten worden gepubliceerd op www.nvwa.nl.

Hierbij een voorbeeld:

Manuka honing | NVWA Inspectieresultaten, Ontbijtgranen | NVWA Inspectieresultaten, Eiwitrijke producten | NVWA Inspectieresultaten.

Tenslotte treedt de NVWA op naar aanleiding van meldingen van consumenten, en meldingen van andere lidstaten via het Europese meldingensysteem. Omdat de NVWA veel meer meldingen krijgt dan dat er capaciteit is kunnen lang niet alle meldingen worden opgevolgd vanwege beperkte capaciteit (de NVWA moet keuzes maken)." 

Op basis waarvan kiest de NVWA welke producten of bedrijven worden gecontroleerd? En worden dan de bedrijven zelf gecontroleerd, of ook drogisterijen en platforms als Bol.com?

"Criteria die meespelen bij de selectie in projecten zijn bijvoorbeeld: verwacht afwijkingspercentage (een hoog afwijkingspercentage is vooral te verwachten op producten/ingrediënten waarvoor geen enkele gezondheidsclaim is toegestaan), meldingen van consumenten, en populariteit van producten/productgroepen. De inspecties (en handhaving) vinden plaats bij degene die verantwoordelijk is voor het product en de bijbehorende claims."

Wat zijn de maatregelen die de NVWA kan nemen tegen de producenten van voedingssupplementen in het geval van een onjuiste of medische claim?

"Inspecteur kan een officiële waarschuwing geven en een rapport van bevindingen (RvB) opmaken. Op basis van het RvB kan de NVWA een boete opleggen. Bij een herinspectie controleert de inspecteur of de verboden claims verwijderd zijn. Als dat niet zo is worden vervolgmaatregelen genomen. Voor meer informatie over maatregelen zie Interventies: nalevingshulp, waarschuwingen, maatregelen, boetes, en strafrechtelijke vervolging | Ondernemers | NVWA"

De claims die wij vonden staan niet alleen op verpakkingen maar worden ook gecommuniceerd via verkoopkanalen zoals online drogisterijen. Stelt de NVWA de producenten ook verantwoordelijk voor de communicatie op de verkoopkanalen van derden?

"Handhaving vindt plaats bij degene die verantwoordelijk is voor de niet toegestane claims. Een derde die zelf claims toevoegt aan een product is dan verantwoordelijk en daar zal dan ook handhaving plaatsvinden. Vaak vergt het verder onderzoek door de inspecteur om uit te zoeken wie waarvoor verantwoordelijk is."

Welke verantwoordelijkheden hebben influencers die producten in Nederland aanprijzen, soms met medische claims? 

Voor regels voor online promoten van voedingssupplementen: Regels voor online promoten van levensmiddelen | Voedingsclaims en gezondheidsclaims | NVWA

"Veel producten met onjuiste of medische claims komen uit de VS, maar worden op platforms doorverkocht in Nederland. Vallen ze dan onder het toezicht van de NVWA? En wie houdt de NVWA dan verantwoordelijk?

Handhaving is niet mogelijk als degene die verantwoordelijk is voor het product en bijbehorende claims in de VS zit."

Wat doet de NVWA als een supplement legaal is verpakt, maar online met verboden claims wordt verkocht?

"De NVWA onderzoekt wie verantwoordelijk is voor de verboden claims. Daar vindt ook de handhaving plaats."

Hoe vaak heeft de NVWA gehandhaafd op onjuiste gezondheidsclaims en medische claims op supplementen in het jaar 2024? Hoe vaak is er een boete opgelegd? Hoe hoog zijn deze boetes?

"De NVWA heeft in 2024, 64 maatregelen genomen tegen verboden medische claims. In 11 gevallen is hiervoor een rapport van bevindingen (bestuurlijke boete) opgemaakt.

De NVWA heeft in 2024, 58 maatregelen genomen tegen foutieve gezondheidsclaims. In 18 gevallen is hiervoor een rapport van bevindingen (bestuurlijke boete) opgemaakt.

Boetes voor foutieve gezondheidsclaims variëren van 525 euro voor bedrijven met 50 of minder werknemers tot 1050 euro voor bedrijven met meer dan 50 werknemers (zie Warenwetbesluit bestuurlijke boeten). Boetes voor verboden medische claims worden opgelegd op basis van de Geneesmiddelenwet en kunnen, afhankelijk van o.a. de grootte van een bedrijf, aanzienlijk hoger uitpakken (tot wel duizenden euro’s)."

Is de NVWA van mening dat de huidige wetgeving toereikend is om consumenten te beschermen tegen misleidende claims op supplementen?

"Voor wat betreft gezondheidsclaims is de situatie flink verbeterd sinds Verordening 432/2012 is gepubliceerd. Hierin staat namelijk welke gezondheidsclaims wel en niet zijn toegestaan. Grootste uitdaging voor handhaving nu is het feit dat er steeds meer online handel plaatsvindt, waardoor het steeds moeilijker wordt om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de producten en bijbehorende claims."

Wat kunnen consumenten doen als ze misleidende claims tegenkomen? Heeft de NVWA daarvoor een meldpunt?

"https://www.nvwa.nl/onderwerpen/melding-doen 

Niet elke melding zal door de NVWA direct worden opgevolgd. Meldingen dienen ook als informatiebron voor toekomstige handhavingsprojecten.

Daarnaast roept de NVWA consumenten op om kritisch te blijven bij claims die bij voedingssupplementen gemaakt worden. Als de claim te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo."

Gaat de NVWA actie ondernemen naar aanleiding van de resultaten uit het onderzoek van The Investigative Desk? Zo ja, welke actie? Zo nee, waarom niet?
"Als we jullie resultaten van jullie onderzoek ontvangen, kunnen we dit als melding zien en behandelen we de melding zoals we elke melding in behandeling nemen."