Voedingssupplementen - Reacties Holland & Barrett & Etos

Voedingssupplementen beloven dé oplossing te zijn tegen onder meer overgewicht, stress en overgangsklachten. Bijna de helft van die claims is echter in strijd met EU-reclameregels, blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk voor Follow the Money en Radar. Hieronder lees je de reacties van Holland & Barrett en Etos op het onderzoek en onze vragen.
Reactie Holland & Barrett
Hoe worden jullie door leveranciers geïnformeerd over de claims die jullie in promotiemateriaal mogen gebruiken?
"Ons promotiemateriaal wordt in eigen huis ontwikkeld. Daarbij volgen wij de geldende wet- en regelgeving, zoals de Europese Claimsverordening en de lijst van toegestane gezondheidsclaims zoals beheerd door de Keuringsraad. We beschikken over een eigen team van Regulatory Affairs-specialisten die alle uitingen controleert op juistheid en toelaatbaarheid. Voor andere merkproducten (dus niet ons huismerk) zijn de merkeigenaars primair verantwoordelijk voor de claims die zij communiceren. Wij gaan ervan uit dat zij voldoen aan de wettelijke vereisten. Bij twijfel of signalen van mogelijke overtredingen treden wij in contact met de leverancier en ondernemen we zo nodig actie."
Leggen jullie alle claims die jullie doen in jullie promotiemateriaal en op de website voor aan de Keuringsraad? Waarom wel/niet?
"Het controleren van claims gebeurt intern door ons gespecialiseerd team dat toeziet op de naleving van de geldende wet- en regelgeving, zoals de Europese Claimsverordening en de lijst van toegestane claims van de Keuringsraad. In gevallen waarin er twijfel is over de toelaatbaarheid van een claim, leggen we deze voor aan de Keuringsraad voor beoordeling."
Controleren jullie de verpakkingen van de producten die jullie verkopen op niet-toegestane gezondheidsclaims en medische claims? Waarom wel/niet?
"Voor onze eigen merkproducten (Holland & Barrett Huismerk) zijn wij zelf verantwoordelijk voor de productverpakkingen en de informatie daarop. Deze worden intern opgesteld en beoordeeld door ons gespecialiseerd team dat toeziet op naleving van wet- en regelgeving. Op onze huismerkverpakkingen gebruiken wij uitsluitend toegestane en/of zogeheten ‘on hold’-gezondheidsclaims (claims die in afwachting zijn van goedkeuring door de EFSA en tot die tijd al gebruikt mogen worden en aan strikte voorwaarden voldoen). We zijn ons ervan bewust dat medische claims niet zijn toegestaan en houden hier scherp toezicht op.
Voor producten van andere merken ligt de verantwoordelijkheid primair bij de betreffende merkeigenaar. We verwachten dat ook zij voldoen aan de geldende wetgeving. Bij twijfel of signalen van mogelijke overtredingen treden wij in contact met de leverancier en ondernemen we zo nodig actie."
Volgens de NPN, de branchevereniging voor producenten, grondstofleveranciers, groothandelaren, importeurs en distributeurs van voedingssupplementen, is de hele keten verantwoordelijk voor het communiceren van toegestane gezondheidsclaims. Hoe kijken jullie naar jullie eigen verantwoordelijkheid hierin?
"Wij onderschrijven dat dit een gedeelde verantwoordelijkheid is binnen de keten. Om claims correct te kunnen beoordelen en toepassen, is goede informatie van leveranciers essentieel.
Tegelijkertijd maken wij een duidelijk onderscheid tussen onze eigen huismerkproducten, waarvoor wij als merkeigenaar volledig verantwoordelijk zijn, en producten van andere merkproducten. Bij die laatste ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de merkeigenaar, en verwachten wij uiteraard dat ook zij voldoen aan de geldende regelgeving. Waar nodig treden wij op als wij signalen krijgen dat dat niet het geval is."
Experts stellen dat supplementen voor de meeste mensen niet nodig zijn als je maar gezond eet. Wat is daarop jullie reactie?
"Gezonde voeding en voldoende beweging vormen de basis van een gezonde leefstijl. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek* dat veel mensen in de praktijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente, fruit en andere essentiële voedingsstoffen niet halen. In zulke situaties, of bij een verhoogde behoefte - zoals bijvoorbeeld de aanbevolen inname van vitamine D voor ouderen volgens de Gezondheidsraad - kan suppletie een waardevolle aanvulling zijn.
Supplementen zijn nadrukkelijk bedoeld als aanvulling, niet als vervanging van een gezond voedingspatroon. Holland & Barrett biedt daarom een breed assortiment aan supplementen, maar ook producten op het gebied van voeding, verzorging en leefstijlondersteuning.
*bronvermelding: CBS- 2023 https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2023/on--gezonde-leefstijl-2022-opvattingen-motieven-en-gedragingen/2--on--gezond-eten#:~:text=Aan%20fruit%20eten%20wordt%20niet,relatief%20vaak%20als%20reden%20gegeven"
Nestlé en Unilever zijn wereldwijd een van de grootste producenten van ultrabewerkt voedsel, waarvan voedingsdeskundigen stellen dat het bijdraagt aan overgewicht en chronische ziekten. Tegelijkertijd produceren ze voedingssupplementen die worden gepresenteerd als oplossing voor gezondheidsproblemen of ter ondersteuning van een gezonde leefstijl, waaronder Orthica, Nuun, Solgar, AOV, Puritan’s Pride en LiquidIV. Hoe kijken jullie naar deze dubbelrol van voedselproducenten?
"Wij richten ons op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten die wij in ons assortiment opnemen. Over keuzes en portefeuilles van andere bedrijven geven wij geen inhoudelijke reactie."
Hoe kijkt Holland & Barrett naar bovenstaande voorlichting die Radar heeft gekregen van medewerkers?
"Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers klanten voorzien van correcte, feitelijke en wettelijk toegestane informatie over onze producten. De genoemde voorbeelden (zoals over rode gist rijst en curcuma) horen niet thuis in een goed geïnformeerd verkoopgesprek. Wij nemen dit signaal serieus en onderzoeken wat er precies is gezegd en onder welke omstandigheden, en nemen waar nodig passende maatregelen om herhaling te voorkomen."
Hoe worden werknemers van Holland & Barrett geïnstrueerd over voorlichting over supplementen?
"Bij Holland & Barrett vinden we het belangrijk dat onze medewerkers klanten op een deskundige en verantwoorde manier informeren over supplementen. Nieuwe winkelmedewerkers starten daarom direct bij indiensttreding met een uitgebreid opleidingsprogramma van circa 100 uur.
In de eerste drie maanden ronden zij zes verplichte modules af over onder andere productkennis, wetgeving en zogenaamde ‘rode vlag-aandoeningen’ — situaties waarin het essentieel is om klanten door te verwijzen naar een arts in plaats van zelf advies te geven. Onze trainingen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde informatie en sluiten strikt aan bij de toegestane gezondheidsclaims van de Europese voedselveiligheidsautoriteit EFSA. We volgen de voortgang via een opleidingssysteem.
De uitspraken die in de uitzending worden genoemd, zijn niet in lijn met onze richtlijnen en werkwijze. Onze medewerkers worden zorgvuldig getraind om klanten op een feitelijke, verantwoorde manier te informeren, binnen de wettelijke kaders en op basis van wetenschappelijk onderbouwde claims. We nemen deze signalen dan ook serieus."
Is Holland & Barrett van plan om actie te ondernemen?
"We nemen de signalen serieus en onderzoeken momenteel wat er precies is voorgevallen. Voor ons is het essentieel dat klanten feitelijk, verantwoord en binnen de wettelijke kaders worden geïnformeerd. We doen er dan ook alles aan om klanten goed en verantwoord te informeren — onder meer via een uitgebreid opleidingsprogramma waarin medewerkers leren wat zij wel en niet mogen communiceren over supplementen. Als uit ons onderzoek blijkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn — bijvoorbeeld op het gebied van training of begeleiding — dan zullen we die uiteraard nemen."
Reactie Etos
"Vanuit onze missie maken we je goed voelen en er goed uitzien bereikbaar. Voor iedereen. Dat doen we met een breed assortiment en deskundig advies. We zien dat klanten steeds bewuster omgaan met hun gezondheid, en dat het gesprek hierover steeds breder wordt gevoerd. De behoefte aan persoonlijke ondersteuning, passend bij iedere levensfase, groeit.
Als vertrouwde drogist maken we dit toegankelijk met een uitgebreid assortiment aan vitamines, mineralen en voedingssupplementen. Onze Etos merkproducten en alle winkelcommunicatie die we in eigen beheer maken, worden altijd volledig door de Keuringsraad getoetst en goedgekeurd."