'Voldoende punctualiteit en zitplaatskans op hogesnelheidslijn'

prorail-hsl-221117.jpg

De prestaties op de hogesnelheidslijn zijn de afgelopen maanden dusdanig verbeterd, dat NS en ProRail de doelstellingen voor dit jaar lijken te gaan halen. Zowel de zitplaatskans als de punctualiteit zitten nu boven het geëiste niveau, bevestigt een woordvoerster van de NS berichtgeving van het AD.

NS en ProRail werden in voorgaande jaren nog beboet omdat ze niet aan de eisen voldeden. En waar het in de eerste helft van het jaar weer die kant op leek te gaan, zijn de prestaties volgens de woordvoerster sinds juli fors verbeterd.

Voor dit jaar zou de zitplaatskans 91,2 procent moeten zijn. Dat ligt nu op 97 procent. De reizigerspunctualiteit moet op 82,5 procent liggen, dat is nu 83 procent. De cijfers hebben betrekking op de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Amsterdam en Breda en op de intercity tussen Den Haag en Eindhoven. NS-topman Roger van Boxtel geeft in het AD overigens wel aan dat het nu eind november is, dus of de doelstellingen voor dit jaar echt worden gehaald, is nog niet 100 procent zeker.

'Maatregelen zorgen voor verbeteringen'

Verschillende maatregelen hebben volgens de NS-zegsvrouw bijgedragen aan de verbeteringen. Zo zijn vakexperts bij de centrale neergezet, die ervoor zorgen dat storingen sneller worden verholpen. Ook helpen op Rotterdam en Amsterdam medewerkers mensen hun bagage de trein in te krijgen, zodat de trein op tijd kan vertrekken.

Verder zorgde de introductie van een nieuwe trein op het traject tussen Den Haag en Eindhoven het eerste halfjaar voor extra vertraging. 'De prestaties gaan altijd omlaag als een nieuwe trein wordt ingevoerd', aldus de woordvoerster. De nieuwe trein gaat deels over de hogesnelheidslijn. 'Er zijn niet veel inhaalsporen op de HSL, dus als een trein stilstaat, moet je de treinen daarachter opheffen.'

Bron: ANP