Volksbank en ING compenseren te veel berekende boeterente van vóór 2016

hypotheek-foto-25-05-2018.jpg

De Volksbank en ING gaan te veel betaalde boeterente terugbetalen aan klanten die voor 14 juli 2016 hun hypotheek vervroegd hebben afgelost. De Volksbank, die hypotheken verstrekt onder de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen, gaat klanten zelf benaderen en informeren over de herstelbetalingen. Dat heeft de bank aan de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis laten weten.

Tussen 2011 en 2016 sloten ongeveer 100.000 huiseigenaren hun hypotheek vervroegd over naar een lagere rente. Uit onderzoek van Ikbenfrits.nl in 2016 bleek dat veel banken hun klanten in die tijd een te hoge boeterente in rekening brachten. Toezichthouder AFM kwam in maart 2017 met een richtlijn om aan te geven hoe de boeterente berekend moet worden. Iedereen die zijn hypotheek na 14 juli 2016 heeft overgesloten, moet na een herberekening voor het te veel betaalde bedrag inmiddels zijn gecompenseerd.

ING en de Volksbank reageren als eerste

De Volksbank was volgens de VEH en de Consumentenbond de eerste bank die ook boeterentes van vóór de AFM-richtlijn opnieuw berekent en eventueel compenseert. De bank past de nieuwe berekening toe op alle hypotheken die na 14 juli 2011 zijn overgesloten en waarvoor een boeterente is betaald. Het gaat om zo’n 20.000 klanten.

ING compenseert zo’n 7000 klanten. Alle klanten die het aangaat, hebben deze week een brief gekregen en de compensatie is op 24 mei overgemaakt. Volgens ING gaat om een totaalbedrag van minder dan 10 miljoen euro. De compensatie gaat over de periode 1 januari 2010 tot 14 juli 2016. 'De rekenmethode is niet hetzelfde als de AFM-leidraad, maar op basis van de hypotheekvoorwaarden', zegt een woordvoerder van ING.

Juridische consequenties

De consumentenorganisaties roepen andere banken op om dit voorbeeld te volgen. Als dat niet gebeurt, worden juridische stappen overwogen. Onlangs kondigden beide consumentenorganisaties al aan NN Group (voorheen: Delta Lloyd Bank) te zullen dagvaarden. NN Group had eerder laten weten dat alle boeteberekeningen vanaf 14 juli 2016 opnieuw zijn nagelopen. Daarmee heeft Delta Lloyd naar eigen zeggen aan de richtlijnen van toezichthouder AFM voldaan. De VEH en de Consumentenbond willen echter dat ook consumenten die voor die datum een te hoge boeterente hebben betaald worden gecompenseerd.

ABN Amro en Rabobank: geen aanleiding om opnieuw te kijken

Radar belde ABN Amro en Rabobank voor een reactie. ABN Amro ziet geen aanleiding om weer te kijken naar de periode vóór de invoering van de leidraad. 'We hebben conform de hypotheekvoorwaarden en geldende wet- en regelgeving voor het vervroegd aflossen gehandeld en er is geen reden om dat opnieuw te bekijken' aldus de woordvoerder.

'De Rabobank heeft de boeterente voor invoering van de leidraad altijd berekend zoals dat in de hypotheekvoorwaarden is vastgelegd. Wij zien geen aanleiding om boeterentes van vóór de AFM-richtlijn opnieuw te berekenen', laat een woordvoerder ons weten.

Terugkijken:Boeterente door alle banken verkeerd berekendTe hoge boeterente: hebben de banken de deadline gehaald?

Bron: Radar / ANP / NOS