Voor 1,3 miljoen euro aan claims bij Ryanair

Ryanair-claims-09102018.jpg

De stakingen bij luchtvaartmaatschappij Ryanair zorgen voor de prijsvechter mogelijk voor een extra kostenpost. Reizigers uit Nederland, België en Duitsland hebben als gevolg van de werkonderbrekingen voor zeker 1,3 miljoen euro aan compensatieclaims ingediend bij de Ierse prijsvechter. Dat bevestigt EUclaim na berichtgeving van de NOS.

Het gaat om claims van in totaal 4500 reizigers, van wie de vluchten lange vertragingen hebben opgelopen of zijn geschrapt als gevolg van de acties. Of gedupeerde klanten het geld daadwerkelijk krijgen, blijft nog een vraagteken. Ryanair betwist doorgaans dat claims wegens stakingen terecht zijn, stelt EUclaim.

'Som van alle claims kan oplopen tot 41 miljoen euro'

De groep gedupeerde passagiers uit Nederland, België en Duitsland is volgens de claimclub overigens veel groter. In totaal zouden meer dan 137.000 passagiers recht hebben op vergoedingen als gevolg van de stakingen. De som van al die claims kan oplopen tot ruim 41 miljoen euro.

Ryanair: klanten hebben geen recht op vergoeding

Klanten kunnen volgens Ryanair beter rechtstreeks een claim indienen bij hen dan bij EUclaim, laat de luchtvaartmaatschappij aan Radar weten. 'Op deze manier ontvangen klanten 100 procent van hun compensatierecht, zonder aftrek van extra kosten die EUclaim hanteert.'

Echter zegt Ryanair geen vergoeding te geven aan klanten die gedupeerd zijn door de recente stakingen. 'De stakingen vallen buiten onze macht en de daaruit voortvloeiende problemen voor passagiers zijn Ryanair daarom niet aan te rekenen', redeneert het bedrijf.

Bron: ANP

Meer over