Vraag het Antoinette: Taxivergoeding

Tanja van Maarsum uit Hilversum wil met de taxi naar Schiphol. De taxi komt niet opdagen en Tanja belt om te vragen waar die blijft. Het bedrijf stuurt alsnog een taxi, zodat Tanja nog net op tijd haar vliegtuig kan halen. Op de terugreis gaat het weer mis. Tanja wacht een uur op de taxi, die niet komt opdagen. Ze besluit een andere taxi naar huis te nemen voor het bedrag van E 79,40. Het taxibedrijf van de eerder bestelde taxi weigert dit bedrag te vergoeden. Volgens hen heeft de chauffeur wel degelijk staan wachten op Tanja. Tanja beweert echter dat ze niet van het afgesproken meeting point is weg geweest. Het bedrijf biedt ter compensatie een gratis Schipholtransfer aan of een gratis ritje binnen Hilversum. Heeft Tanja recht op vergoeding van het totale bedrag?

Het is aannemelijk dat Tanja inderdaad een uur op de taxi heeft staan wachten, mogelijk is door het niet noteren van de heenrit in de agenda ook de terugreis niet goed opgeschreven. Het aanbod van het taxibedrijf klinkt sympathiek, maar in de praktijk heeft Tanja er niet veel aan. Ze wordt normaal gesproken door haar kinderen of de buren naar Schiphol gebracht en binnen Hilversum maakt ze over het algemeen geen gebruik van een taxi. Het is dan ook redelijk dat het taxibedrijf de kosten die Tanja heeft gemaakt, moet vergoeden.