Waardoor is je brandstofverbruik hoger in de winter?

20200124_koude_benzine.jpg

Het zal je vast wel eens aan de pomp zijn opgevallen: je auto verbruikt meer benzine of diesel in de winter dan in warmere seizoenen. Maar hoe komt dat eigenlijk? Volgens Joep Schuurman, specialist bij Carrec Technocenter, zijn er veel factoren die daaraan bijdragen.

Condensatie in koude motor

Het belangrijkste verschil is volgens Schuurman dat een koude motor minder efficiënt werkt dan een warme motor. In de winter duurt het natuurlijk een stuk langer voordat hij is warmgelopen. Wanneer benzine of in mindere mate diesel een koude motor in loopt, heeft het de neiging om druppeltjes in plaats van nevel te vormen en te blijven hangen aan koude onderdelen van de motor. Die brandstof verbrandt dan minder of helemaal niet.

De motor compenseert hiervoor door hem minder lucht of juist meer brandstof te geven. Vroeger moest je dat met de choke handmatig doen. Zodra de motor warm genoeg is, komt dit fenomeen niet meer voor en draait je motor efficiënter. In een warme zomer is het buiten warm genoeg dat dit bijna helemaal niet meer voorkomt.

Dikkere olie

Een ander nadeel van een koudere motor in de winter is dat olie op lage temperatuur dikker is. De motor moet dan harder werken om deze rond te pompen, en is minder zuinig. Ook diesel is in de kou wat dikker, wat soms problemen kan opleveren. Daarom wordt er 's winters een soort antivries bij gemengd, maar volgens Schuurman brandt dat net zo goed.

Verwarming

Alhoewel bij een auto met verbrandingsmotor de verwarming gewoon restwarmte van de motor gebruikt, worden sommige onderdelen elektrisch verwarmd. Denk hierbij aan de achterruitverwarming, stoelverwarming of stuurverwarming. Die gebruik je in de kou vaker en die elektriciteit moet weer opgewekt worden door de dynamo bij je motor.

Koude lucht is dikker

Net zoals olie is ook de lucht wat dikker als hij koud is. Daar moet de auto zich als het ware doorheen zien te snijden, wat in de winter wat zwaarder gaat. Ook je bandenspanning wordt ietsje lager omdat de lucht in je band met de kou een beetje krimpt. Check je bandenspanning daarom even. Dat kan overigens sowieso geen kwaad om regelmatig te doen.

Marginale verschillen tellen op

Joep Schuurman denkt dat elk van de genoemde redenen los maar verantwoordelijk zijn voor een bijna verwaarloosbare toename in brandstofverbruik. Wanneer je echter al die kleine beetjes optelt, krijg je toch een merkbaar verschil. Maar onder de streep zal het uiteindelijk nog geen vijf procent schelen, schat de specialist.