Waarom worden brillenglazen van min 12 wel vergoed en plus 12 niet? | Radar checkt

Romy is 9 jaar en kan zonder haar bril bijna niks zien. Alleen kleuren en vormen. Romy heeft glazen met sterkte plus twaalf. Ze is verziend, dat betekent dat ze dichtbij niet goed kan zien. Omdat Romy afhankelijk is van haar bril om te functioneren, is er een medische noodzaak en zouden de dure glazen van 900 euro door de zorgverzekeraar vergoed moeten worden. Maar de aanvraag is afgewezen door zorgverzekeraar VGZ. Volgens de verzekeraar geldt de vergoeding alleen voor glazen met een sterkte van min zes of meer en niet voor plus zes of meer. De moeder van Romy vindt dit een rare zaak. Waarom wel een vergoeding van min glazen en niet voor plus glazen? Ze vraagt de hulp van verslaggever Fons.

Fons doet navraag bij verschillende opticiens. Is er een verschil tussen plus en min glazen als het gaat om medische noodzaak? Ersin Sencan is de opticien van Romy. Hij maakt zich kwaad om het feit dat de brillenglazen met plus-sterkte niet vergoed worden. 'Onbegrijpelijk dat de verzekeraars alles boven min zes wel vergoeden, maar alles in plus niet. Terwijl je als patiënt net zo slecht ziet. Dit voelt als willekeur.'

Sencan vindt het frappant dat er onderscheid wordt gemaakt tussen plus en min glazen. 'Mensen met beide sterktes kunnen niet functioneren zonder bril, daar zit bijna geen verschil tussen.'

Romy wil heel graag een nieuw montuur. Ze heeft nu een rode bril en die heeft ze al heel lang. 'En buiten een nieuwe montuur, heeft ze het ook echt nieuwe glazen nodig want ze is inmiddels twee sterktes achteruit gegaan', vult de moeder van Romy aan.

Zorginstituut: wel vergoeding bij bepaalde omstandigheden

Fons klopt aan bij het Zorginstituut. Zij bepalen wat vergoed wordt in het basispakket. Waarom wordt de plus bril niet vergoed? Het Zorginstituut geeft aan dat er onder bepaalde omstandigheden ook een plus bril wel degelijk voor vergoeding in aanmerking komt. Alle verzekerden tot de leeftijd van 18 jaar hebben bij bepaalde medische indicaties, recht op brillenglazen. De regeling is in 2013 aangepast. 

Dan ligt het toch echt aan de zorgverzekeraar. Hebben zij de richtlijnen wel goed toegepast? VGZ heeft het inmiddels uitgezocht en geeft toe dat er een fout is gemaakt bij de beoordeling en vindt het heel vervelend dat het zo is gelopen. Zij hebben Romy en haar moeder direct laten weten dat ze de kosten voor de bril vergoed krijgen. Romy is heel blij. Ze mag eindelijk een nieuwe bril uitzoeken.