Wat als ik mijn waardebon of cadeaukaart door de coronacrisis niet kan gebruiken?

Cadaeubon_01.04.2020.jpg

Nu de meeste openbare gelegenheden dicht zijn, kun je een groot deel van de waarde- en cadeaubonnen niet meer inleveren. Maar wat als de uiterlijke geldigheidsdatum binnenkort verloopt? Heb je dan nog recht op restitutie of geldigheidsverlenging?

Volgens advocaat consumentenrecht Maryse Oranje (Lexence) is het in principe zo dat de aanbieder van de bon zich moet houden aan de afspraak die met de afnemer gemaakt is.

Kijk in de algemene voorwaarden

Het eerste dat je in dit geval moet doen, is de algemene voorwaarden van de instantie erbij pakken. De coronacrisis zorgt in veel gevallen voor een situatie van 'overmacht'. Zowel de verstrekker als jijzelf kunnen in dit geval niets aan de situatie doen, maar toch kan het ervoor zorgen dat afspraken niet kunnen worden nagekomen. In de algemene voorwaarden staat meestal een artikel over overmacht. Daar kan bijvoorbeeld instaan dat je je geld terug krijgt of dat er naar een passende oplossing wordt gezocht samen met de consument. 

Geldigheid cadeaubon

Stel je hebt een wellnessbon die een jaar geldig is. Door het coronavirus kun je er nu drie maanden geen gebruik van maken, omdat het wellnesscentrum dicht is. Je hebt dan niet een jaar van de bon gebruik kunnen maken, maar slechts negen maanden. De verstrekker voldoet dus niet aan de afspraak. 'Als jij een bon hebt die een jaar geldig is, moet je ook een jaar de tijd hebben om deze in te wisselen', stelt Oranje. 

'In veel gevallen kunnen de verstrekkers van een cadeaubon deze afspraak nu niet nakomen, terwijl je als consument wel recht op hebt op een jaar geldigheid. Als de instantie de afspraak niet nakomt, is er sprake van een tekortkoming. Als inderdaad komt vast te staan dat sprake is van overmacht dan kan de instantie hier een beroep op doen. Veel instanties verlengen de geldigheidsduur van de cadeaubon dan, zodat je alsnog voor de afgesproken periode gebruik kunt maken van de bon. Het zal van de omstandigheden afhangen of de tegemoetkoming als passend en voldoende kan worden beschouwd. Als de instantie geen alternatief aanbiedt, en dus niet aan de afspraken voldoet, kan je kan de overeenkomst ontbinden.'

Help de ondernemers

Niet alleen de consumenten, maar ook de ondernemers ondervinden last van de coronacrisis. Het is begrijpelijk dat je je geld terug wilt, maar als iedereen massaal geld terug gaat vragen, zullen veel bedrijven omvallen. Geef de ondernemer daarom tijd om met een passende oplossing te komen. 'Als je met de alternatieve oplossing akkoord kunt gaan, doe dit dan', adviseert Oranje. 'Verlenging is in het geval van een wellnessbon of een dagje uit voor beide partijen een goede optie. Vaak koop je ook nog wel wat te eten of te drinken. Hier kan de verstrekker van de bon aan verdienen en jij kunt alsnog van je dagje wellness of dagje weg genieten.'

Neem contact op met de verstrekker

Als je de voorwaarden bekeken hebt, neem dan contact op met de verstrekker. Als het bedrijf dicht is en niet telefonisch bereikbaar is, is het volgens Oranje alsnog een goed idee om een mail te sturen. 'Als je gelijk een mail stuurt, heb je bewijs dat je de instantie vroeg om de afspraken na te komen.'

Radar heeft veel goede berichten ontvangen van kijkers en lezers. Veel bedrijven zijn na een mailtje of belletje tot verlenging van de bon overgegaan. Sommige bedrijven hebben zelfs uit zichzelf contact opgenomen. De meeste ontevreden berichten, komen van kijkers die geld terug hebben gevraagd wegens omstandigheden en geen gehoor kregen.  

Hoe zit het met jaarkaarten?

Van een kijker kregen wij de vraag hoe het zit met de hoteljaarkaart van hotelbon.nl. Met deze kaart kun je voor 109,95 euro per jaar onbeperkt in aangesloten hotels overnachten. In deze tijd kan de kijker er geen gebruik van maken, en wilde daarom de kaart per direct opzeggen, maar hier ging hotelbon.nl niet mee akkoord. Na de coronaperiode zou er volgens hotelbon nog genoeg tijd zijn om van de kaart te genieten. 

Volgens Oranje zal per geval moeten worden bekeken of de verlenging betekent dat de overeenkomst niet door de consument kan worden ontbonden. Het kan namelijk ook zijn dat de tekortkoming te gering is, wat betekent dat de verstrekker de afspraak nog voldoende nakomt. 'Als de consument zou ontbinden dan betekent dit niet dat het gehele bedrag wordt terugbetaald. De consument zou in geval van terugbetaling enkel recht hebben op een gedeeltelijke restitutie, omdat voor een deel van het jaar wel gebruik van de jaarkaart kon worden gemaakt.'