Wat als je in bent gegaan op een phishingtelefoontje?

phishingtelefoontje_800.jpg

Krijg je een telefoontje waarin je gevraagd wordt naar bijvoorbeeld je creditcardnummer of wachtwoord, dan kun je het beste meteen ophangen. Maar wat als je deze informatie al gegeven hebt?

Neem contact op met het bedrijf via de officiële contactgegevens die je zelf vindt op de website om te controleren of echt om deze gegevens werd gevraagd.

Ben je ingegaan op een phishingtelefoontje? Volg onderstaande stappen.

  1. Check of er geld van je rekening is geschreven. Is dat het geval, neem dan contact op met de bank om de afschrijving te storneren. Lukt dit niet? Doe dan aangifte bij de politie;
  2. Vraag aan je telefoonprovider om het nummer te achterhalen, de provider kan de bellers waarschuwen; 
  3. Maak melding bij spamklacht.nl van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

In de onderstaande video legt cybercriminaliteitexpert Danny Mekic' de stappen ook uit.Kantel het scherm van je mobiele telefoon om het filmpje op volledig scherm te zien.

Sta jij ingeschreven bij het Bel-me-niet Register maar word je toch gebeld? Lees wat je kunt doen.