Wat is driedimensionaal parfum?

Air Wick adverteert met '3-dimensionaal parfum'. Dat staat op de etiketten van de Life Scents-luchtverfrissers. Wat is driedimensionaal parfum eigenlijk?

De redactie belt als consument met Air Wick om uitleg te vragen. Een medewerker legt uit dat, omdat de geur in de lucht verspreidt, dit driedimensionaal is. Volgens de medewerker verspreidt een luchtverfrisser altijd driedimensionaal. Je zou dus denken dat dat voor alle producten van Air Wick zou gelden. Volgens Air Wick is dat niet zo. Geurstokjes en bollen die geuren verspreiden zijn geen luchtverfrissers en daardoor niet driedimensionaal.

Wat vindt de expert?

Tanja Deurloo is parfumdesigner en geurexpert bij Annindriya Perfume Lounge. Ze is niet bekend met driedimensionaal parfum. 'Als ik in een lezing uitleg hoe parfum in elkaar zit, dan heb ik het wel over de drie akkoorden die een parfum heeft: de top, het hart en de basis. Als ik het over een parfum of geur heb, beschrijf ik het weleens als de vierde dimensie in een ruimte. Je ziet het niet, je voelt het niet, je hoort het niet, maar je ruikt het wel.'

Hoe verspreidt parfum zich?

Volgens Air Wick heeft een '3-dimensionaal parfum' te maken met de verspreiding van de geur. Hoe zit dat? Deurloo legt uit dat parfum zich verspreidt door verdamping. 'Elektrische verspreiders hebben een ventilator, bij een geurkaars stijgt de lucht met geurmoleculen door de hitte van de kaars en bij geurstokjes is dat alleen verdamping.'

Deurloo zegt dat mensen snel wennen aan een geur en dat het mogelijk is dat je meerdere geuren in één luchtverfrisser kan onderscheiden. 'Dat is wel complex. Je kan een triljoen geuren ruiken, maar daar moet je wel echt op trainen.'

Reactie Air Wick

Radar heeft Air Wick om een reactie gevraagd. Moederbedrijf Reckitt Benckiser reageert dat de Life Scents-luchtverfrissers zijn ontwikkeld om drie verschillende geurakkoorden te geven. 'Consumenten waren op zoek naar authentieke, persoonlijke geurervaringen die lang mee zouden gaan.' De woordvoerder zegt dat de techniek waarbij geurdrempels worden gecombineerd ervoor zorgt dat er een unieke persoonlijke ervaring ontstaat die 'gewenning' tegengaat.