Wat is Tikkie en hoe gebruik je het?

tikkie-hoe-gebruik-je-het-hulpartikel-081217.jpg

Tikkie is een betaalapp van ABN AMRO, waarmee je gemakkelijk rekeningen deelt – ook als je bij een andere bank zit. Hoe werkt het?

Je gaat samen met drie vrienden op een terrasje zitten. Aan het einde van de avond zijn de kosten opgelopen en wil je de rekening in drieën splitsen. Dit kan volgens de medewerker niet, dus schiet jij het geld maar voor. Hoe kun je het geld het beste terugvragen? ABN AMRO biedt daar een oplossing voor, genaamd Tikkie. Overigens hebben andere banken inmiddels vergelijkbare apps - hierover later meer.

Hoe werkt Tikkie?

Om Tikkie te gebruiken, maak je in de app een betaalverzoek aan. In dit verzoek geef je aan waarvoor je geld terugvraagt en naar wie het verzoek verstuurd moet worden. Dit kunnen meerdere personen zijn.

Wanneer het betaalverzoek verstuurd is, krijgt jouw vriend een WhatsApp-bericht binnen met de vraag om te betalen. In dit bericht staat waarvoor jij geld terugvraagt, het bedrag, een link en een datum tot wanneer het betaalverzoek geldig is. Wanneer je vriend op de link in het bericht klikt, ziet hij of zij het openstaande bedrag en kan diegene het geld direct via iDEAL overmaken. Hiervoor worden geen transactiekosten berekend.

Let op: Als je beiden niet bij ABN AMRO zit, staat het geld niet direct op je rekening. Dit is hetzelfde bij een standaard overboeking van de ene bank naar de andere bank.

Tip: Heeft jouw vriend geen WhatsApp? Verzend het betaalverzoek dan via een e-mail. De betaallink die je normaal via WhatsApp verstuurd, kun je namelijk ook kopiëren en plakken in een e-mailbericht. Dit doe je als volgt:

  1. Maak een nieuw betaalverzoek aan
  2. Voer het bedrag in
  3. Geef aan waarvoor je geld terugvraagt
  4. Druk op 'Deel via WhatsApp'
  5. Selecteer een willekeurig contact en druk op 'Stuur'
  6. Je kunt het bericht nu kopiëren (Het bericht hoeft niet verstuurd te worden)
  7. Sluit Tikkie af en open vervolgens je mail

Je kunt nu een nieuw e-mailbericht aanmaken en versturen naar je vriend.

Maak een QR-code

Ook handig: in plaats van het betaalverzoek als appje te versturen, kun je er ook een QR-code van genereren. Dit is een soort streepjescode, maar dan opgebouwd uit blokjes. Kies dan bij stap 4 voor de optie 'Maak een QR code'. Iemand anders (bijvoorbeeld je borrelpartner, of je vrijmarktklant op Koningsdag), kan deze code vervolgens scannen met zijn eigen betaalapp, ongeacht van welke bank die is. 

Je kunt dit ook achteraf nog doen. Open hievoor het betaalverzoek, tik onderaan op de drie puntjes en je krijgt opnieuw de verschillende deelmogelijkheden te zien.

Hoe installeer je Tikkie?

Tikkie is voor zowel de iPhone als voor Android-toestellen gratis beschikbaar. Je kunt de app vinden in de App Store (iPhone) en Google Play Store (Android) en vanaf daar downloaden. De app is niet beschikbaar voor de Windows Phone.

Je vrienden hebben Tikkie niet nodig om geld naar jou over te maken. Ook hoef je niet bij ABN AMRO te zitten om Tikkie te gebruiken. Wel moet zowel de verzender als de ontvanger over een Nederlandse betaalrekening beschikken.

Is Tikkie veilig?

Wanneer je de app geïnstalleerd hebt, moet je jouw rekeningnummer invoeren. Let goed op of je het juiste nummer doorgeeft. ABN AMRO controleert dit namelijk niet. Als het geld niet bijgeschreven wordt, moet ABN kunnen aantonen dat jouw bank het bedrag ontvangen heeft. Aan je eigen bank kun je vragen waarom het geld niet is bijgeschreven. Als ABN niet kan aantonen dat jouw bank het bedrag ontvangen heeft, moet ABN AMRO het geld aan jou terugbetalen, aldus de Consumentenbond.

Als je op een betaalverzoek via Tikkie ingaat, betaal je via je eigen bank. De link die je ontvangt begint met 'https', wat betekent dat de gegevens versleuteld zijn.

Tikkie heeft geen toegangscode, dus als je telefoon in verkeerde handen valt, kan iemand anders via jouw telefoon betaalverzoeken doen. Veel heeft diegene er niet aan want als iemand op een betaalverzoek ingaat, wordt het geld niet op zijn of haar rekening gestort maar op die van jou.  Volgens de Consumentenbond is het vooral belangrijk dat je als ontvanger van een betaalverzoek oplettend bent: 'Betaal niet zomaar als je niets verwacht.'

Tikkie voor niet-ABN AMRO-klanten?

Veel andere banken, bijvoorbeeld de ING en de ASN Bank, hebben hun eigen betaalapps, met een vergelijkbare betaalverzoek-functionaliteit als Tikkie. Daarmee kun je dus ook betaallinks en QR-codes genereren.

Oorspronkelijke publicatiedatum: 8 december 2017. Artikel bijgewerkt op: 20 juni 2018 en op 23 april 2019.

Bron: Tikkie / Consumentenbond

Meer over