Wat is webshop Vinted, en wat zijn de risico's bij (ver)koop via het platform?

VintedKleding_13.02.2020.jpg

Vinted is een webshop waarop je tweedehands kleding kan kopen en je eigen kleding kan verkopen. Het is eigenlijk een soort Marktplaats, maar dan specifiek gericht op kleding. Doordat het een Europees platform is, kun je kleding uit verschillende landen kopen en verkopen. 

Voor het gebruik van Vinted moet je een gratis profiel aanmaken. Als verkoper maak je een aantal foto's van een kledingstuk en benoem je wat algemene dingen, zoals de maat en het merk. Vervolgens bedenk je hoeveel geld je ervoor wilt hebben. Daarna plaats je de foto's met de omschrijving online en is het kledingstuk zichtbaar voor kopers. 

Als je een kledingstuk van iemand anders leuk vindt, kan je de verkoper een bericht sturen, kort contact leggen en het product kopen. Als koper betaal je pas voor het product als je het binnenkrijgt. De verzendkosten betaalt de koper bij aanschaf. De methode van verzending bepalen de verkoper en de koper onderling. Als de koper het product ontvangen heeft, moet dit bevestigd worden op Vinted, met een klik op de knop wordt het geld dan van je rekening afgeschreven. 

Wat zijn de risico's van Vinted?

Vinted heeft een eigen kopersgarantie. De koper betaalt daar - naast de verzendkosten - iets minder dan een euro voor bij de aanschaf van een product. Deze garantie is niet wettelijk vastgelegd. 

'Vinted is een platform dat draait om verkoop tussen particulieren. Europese regels gelden alleen voor bedrijven die aan consumenten verkopen.' zegt Saskia Bierling, woordvoerder van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Als koper en als verkoper neem je dan ook risico's als je dit platform gebruikt.

Het grootste risico dat je loopt als verkoper is dat je nooit een betaling voor je kledingstuk zal krijgen. Als de koper namelijk niet bevestigt dat het kledingstuk in goede staat is ontvangen, krijg je je geld niet. Je kan de koper altijd een berichtje sturen om hem of haar eraan te herinneren, maar dit kan zonder resultaat zijn. 

Voor kopers is het grootste risico dat het product niet voldoet aan de verwachtingen. Via Vinted kan je kleding niet terugsturen als het toch niet je smaak blijkt te zijn. Je kan een artikel wel retourneren als het beschadigd is, maar ook hier is er geen garantie dat je je geld terugkrijgt.

Hoe beoordelen gebruikers het platform?

Vinted-gebruikers schrijven in reviews onder andere dat de webshop vooral tekortschiet als de koper of de verkoper zich niet aan de afspraken houdt. De meeste klachten die binnenkomen op websites als klacht.nl en trustpilot.nl zijn individuele gevallen waarin de koper ofwel de verkoper de afspraken niet nakomt.

Ze klagen over Vinted, omdat het platform geen service zou bieden als het contact tussen koper en verkoper niet goed verloopt. Het platform heeft geen kantoor in Nederland en geen telefoonnummer. Je kan je klacht alleen voorleggen bij de helpdesk. 

Verder zijn er veel klachten over verzending. Je moet de verzending zelf regelen. Als hierin iets misgaat, komt hetzelfde probleem naar boven: Vinted zou er, afgaand op de klachten, niets aan doen.

Tips van Vinted

Bij het gebruik van Vinted is het van groot belang dat je degene van wie je koopt, of aan wie je verkoopt, kan vertrouwen. Vinted geeft zelf een aantal tips op de website om te checken of de gebruiker te vertrouwen is. 

  • Kijk of de gebruiker goede reviews heeft gekregen
  • Kijk wat de gemiddelde reactietijd is van een gebruiker
  • Stel aanvullende vragen over het product