Wat kun je doen als je cadeautje niet op tijd aankomt?
Je hebt op het allerlaatste moment een briljante ingeving voor een Sinterklaascadeautje en bestelt hem online. Morgen thuisbezorgd, staat er op de website. Helaas blijkt de koerierservice door de feestdagen overbelast te zijn en wordt je pakketje niet op tijd bezorgd. Wat kun je doen en wat zijn je rechten?
Pakket volgen met Track & Trace
De meeste bezorgdiensten bieden de mogelijkheid aan om bij te houden waar het pakketje is en wanneer het waarschijnlijk aankomt. Meestal linken webwinkels in de e-mail met de verzendbevestiging wel naar een pagina waar het pakketje gevolgd kan worden. Het kan soms voorkomen dat het pakketje wat later op de dag alsnog bezorgd wordt. Dit kun je op deze pagina teruglezen.
Verzending mag vertraagd raken
Komt je pakketje toch niet op tijd aan? In principe ligt de verantwoordelijkheid van de bezorging bij de webwinkel, maar volgens de Consumentenbond mag een pakket enigszins vertraagd raken. Pas wanneer een pakket meerdere weken vertraagd is, mag je de koop ongedaan maken.
Elders het artikel nogmaals kopen
Als je pakket niet meer op tijd aankomt, maar je hem wel meteen nodig hebt, kun je het beste kijken of je het artikel kunt vinden bij een fysieke winkel. Dan heb je het in ieder geval in huis en kun je ermee aan de gang.
Zodra het vertraagde pakketje aankomt, heb je 14 dagen de tijd om het zonder opgaaf van reden terug te sturen. De meeste webwinkels hebben een antwoordnummer waarmee dit kosteloos kan. Op hun websites staan meestal wel speciale pagina's om te helpen met het terugsturen van pakketten. Je krijgt dan al je geld terug, inclusief verzendkosten. Het is wat extra gedoe, maar misschien spoort dit aan om volgend jaar je cadeautje wat eerder te bestellen.