Wat kun je nu het beste met je NS-abonnement doen?

20200514 ns kaartjes.jpg

Door de coronacrisis zijn er in allerlei sectoren maatregelen genomen. Zo ook in het openbaar vervoer. Alleen personen die noodzakelijk met de trein moeten reizen en die geen andere manier hebben om te reizen, moeten hier gebruik van maken. Als je tijdelijk dan geen gebruik maakt van het openbaar vervoer wil je wellicht je abonnement stopzetten, om geld te besparen. Hoe zit het precies? En kan dat ook met een 'ouder' abonnement waar NS in 2021 mee stopt?

'Doorlopend abonnement opzeggen?'

We kregen vragen binnen over het stopzetten van NS-abonnementen en over het uitstellen van een Keuzedag. Wellicht is het handig om je abonnement tijdelijk stop te zetten om geld te besparen nu je toch niet met de trein reist.

Als je een doorlopend abonnement bij NS hebt waarmee je op saldo reist, kun je het abonnement direct aanpassen naar NS Flex Zonder Abonnement oftewel basis. Met een NS Flex Zonder Abonnement, basis, betaal je geen abonnementskosten en betaal je alleen maar voor de reizen die je echt maakt.

Wil je weer gebruik maken van je opgezegde abonnement? Dan kun je NS Flex Zonder abonnement, basis, weer wijzigen naar een NS Flex abonnement.

Maandabonnement

Heb je een NS-maandabonnement, dan kun je niet tussendoor opzeggen of wijzigen. NS geeft op de website aan dat ze 'je in staat stellen je kosten zo veel mogelijk te beperken.' Daarom bieden ze een tegemoetkoming aan. Je moet daarvoor zelf contact opnemen met de NS Klantenservice.

Voordeelurenabonnement en Keuzedagen

Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid dat je een Voordeelurenabonnement of Keuzedagen hebt. NS vermeldt op hun website dat ze je afraden om je abonnement aan te passen naar NS Flex, omdat beiden niet met een NS Flex abonnement te combineren zijn. Vanaf eind 2020 gaan de meeste 'klassieke' abonnementen over naar NS Flex. Daarna veranderen vanaf 2021 de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement en de Keuzedagen.

'Abonnementen kunnen altijd stopgezet worden en overgaan op NS Flex. Alleen het Voordeelurenabonnement wordt niet meer verkocht. Als je deze opzegt, kun je deze niet opnieuw aanvragen. En Keuzedagen zijn niet beschikbaar in NS Flex. Nu duidelijk is dat de coronacrisis langere tijd kan gaan duren, moeten abonnementhouders zelf afwegen of ze dit abonnement willen aanhouden of toch opzeggen. Dat kunnen wij niet voor ze beslissen. We komen voor alle klanten met Keuzedagen met een regeling om de geldigheid te verlengen, daar worden onze klanten binnenkort over geïnformeerd. We willen simpelweg graag voorkomen dat onze klanten onnodige kosten maken. We gaan ook kijken hoe we de instructie op onze website voor deze abonnementhouders kunnen verbeteren', vertelt Hessel Koster, woordvoerder NS.

Mogelijk om terug te keren naar oude abonnementsvorm als je het tijdelijk stopzet?

Wij kregen bij Radar zo'n soortgelijke situatie binnen. Een stel heeft een Dal Vrij-abonnement van 45 euro per maand, hierover is 65+-korting berekend. Dit abonnement wilden zij opschorten vanwege de coronacrisis, want zij maken op dit moment geen gebruik van het openbaar vervoer. Echter werd er door de NS-klantenservice aangegeven dat zij niet terug kunnen naar dit abonnement als zij er weer gebruik van willen gaan maken. Dan gaan zij over naar een Flex Dal Vrij abonnement van 105 euro per persoon. Dan betalen ze dus veel meer. Meneer en mevrouw besluiten daarom om het abonnement dan maar gewoon te laten doorlopen. Hoe zit dat precies?

'Zij kunnen voorlopig nog terugkeren naar hun oude abonnementsvorm. Tot deze helemaal niet meer beschikbaar is, maar dan zouden ze er hoe dan ook geen gebruik meer van kunnen maken. Ook wanneer het abonnement nu doorloopt. Tijdelijk stopzetten heeft daarop dus geen effect. Hoewel ik overigens goed begrijp dat ze in alle gevallen het liefste vast zouden houden aan hun huidige abonnement. Te zijner tijd helpen we ze graag met een advies voor een goed en voordelig alternatief, passend bij hun reisgedrag. Dat had ook ons advies moeten zijn. Als ze door onduidelijk advies kosten hebben gemaakt, dan willen we dat ook graag rechtzetten', meldt Hessel Koster, perswoordvoerder NS.

Traject Vrij-abonnement

Als je een Traject Vrij abonnement hebt, moet je er wel rekening mee houden dat dit abonnementen nog niet als NS Flex-abonnement verkrijgbaar is, dus wanneer je weer wil reizen met dit abonnement, moet je een nieuwe aanvraag doen voor Traject Vrij.

Keuzedagen verlopen? Couponcode wellicht oplossing

Wat te doen als je Keuzedag door de coronacrisis verlopen is? NS vermeldt op de website dat als je Keuzedag verlopen is, je via de klantenservice een couponcode toegestuurd krijgt, die je op een later moment dit jaar kan gebruiken voor een vrije reisdag. NS geeft aan op korte termijn met een oplossing te komen voor alle klanten met Keuzedagen. Je hoeft dan niet meer zelf contact op te nemen. 'We komen dus op zeer korte termijn met een generieke oplossing voor alle klanten. Daarover verwacht ik mogelijk komende week al meer informatie, die zal ik ook met jullie delen', vertelt Hessel Koster.

Als je wel gebruik moet maken van de trein

Het kabinet heeft eerder al nieuwe coronamaatregelen aangekondigd. Vanaf 11 mei hebben de eerste versoepelingen plaatsgevonden. Vanaf 1 juni mag je de trein, bus, metro of tram alleen maar in als je een mondkapje draagt. Nu geldt nog steeds: ga alleen met het OV als dit noodzakelijk is en houd afstand.

Krijg je een boete als je geen mondkapje draagt in het openbaar vervoer?