Wekenlang geen post in Arkel - reactie PostNL

In Arkel wordt sinds halverwege april niet of nauwelijks post bezorgd. Inwoners van het dorp missen hierdoor brievenbuspakketjes, aangevraagde bankpassen en rouwpost. Radar heeft PostNL om een reactie gevraagd. Die lees je hieronder.
We hebben alle adressen van de bewoners nagekeken in ons klantmanagementsysteem. Op een aantal adressen gaan de klachten over de post die verloren is gegaan in de 2 wijken in Arkel medio mei 2024. Ondanks intensieve inspanningen om de verloren post terug te vinden, zijn we daar helaas niet in geslaagd. Dit heeft begrijpelijkerwijs geleid tot ontevredenheid en boosheid onder de bewoners van Arkel. Op een aantal, van de door jullie aangeleverde adressen, zien we geen klachten in ons systeem terug. Deze bewoners hebben hun klacht naar alle waarschijnlijkheid niet bij ons gemeld maar wel hinder ondervonden van de verloren post. Daarnaast is er nog klein deel van klachten over te late bezorging van tijdschriften. Dit heeft te maken gehad met de krappe personele bezetting waardoor de bezorging van een aantal tijdschriften vertraging op heeft gelopen. De tijdschriften zijn inmiddels allemaal bezorgd.
Over de verloren post
PostNL werkt volgens strikte procedures om te waarborgen dat alle post veilig en op tijd bezorgd wordt. Bij het ontdekken van de eerste klachten over de verloren post in mei 2024, zijn we meteen een intern onderzoek gestart en hebben we maatregelen getroffen. Het onderzoek wees uit dat de fout te wijten was aan een specifieke postbezorger, die inmiddels niet meer werkzaam is voor PostNL. Een goede postbezorging is onze verantwoordelijkheid, we hebben dan ook alles op alles gezet om de kwaliteit van de postbezorging weer op het niveau te krijgen dat men van ons mag verwachten.
Sinds begin juni zijn er twee nieuwe vaste postbezorgers aangesteld in Arkel om de postbezorging te waarborgen. Daarnaast monitoren we de situatie nauwgezet om te verzekeren dat de postbezorging in Arkel verloopt zoals de bewoners van PostNL mogen verwachten. Via deze weg biedt PostNL ook nogmaals onze oprechte excuses aan de inwoners van de 2 wijken in Arkel die hier hinder van hebben ondervonden. De bewoners van de betreffende wijken in Arkel ontvangen binnenkort nog een brief van PostNL met onze excuses voor het ongemak.
Over de eventuele gevolgschade van bewoners
In de Postwet is bepaald dat alleen afzenders van de post vorderingen kunnen indienen in geval er schade is geleden (artikel 29 lid 3). Dit geldt dus niet voor de ontvangers van de post. Afzenders zijn van rechtswege bevoegd om ten behoeve van anderen vorderingen in te stellen. In het geval een bewoner/ontvanger een vordering wil indienen dan kan hij/zij hiervoor contact opnemen met de betreffende afzender.