Werkwijze van incassobureaus - reactie Autoriteit Consument & Markt

acm_logo_780-1.jpg

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft naar aanleiding van het Radar-item over de werkwijze van incassobureaus, zoals te zien in de uitzending van 8 mei 2017, de volgende reactie gegeven.

'De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de incassobranche in het vizier. De ACM heeft de volgende problemen vastgesteld in de incassobranche:

  • Het innen van onterechte vorderingen
  • Te hoge kosten die worden gerekend
  • Ontoelaatbare druk die op consumenten wordt uitgeoefend

Het is van belang dat consumenten hun rechten kennen en in actie komen tegen oneerlijke incassopraktijken. Aandacht voor het onderwerp, zoals in dit programma, draagt daaraan bij.

Via haar loket ConsuWijzer biedt de ACM consumenten handige hulpmiddelen om in actie te komen tegen misstanden (https://www.consuwijzer.nl/thema/incasso).

Om een einde te maken aan oneerlijke praktijken is de ACM, samen met de AFM, gestart met het toelichten en handhaven van de regels in de incassobranche. Resultaten hiervan zullen gemeld worden zodra ze er zijn.

Zoals bekend kan de ACM geen mededelingen doen over eventueel lopende onderzoeken.'