Wettelijke garantie op occasions, autohandelaren moffelen het weg

Als je tweedehands een auto koopt tegen meeneemprijs, dan kun je na drie of zes maanden niet meer meer aankloppen bij de garage voor garantie, toch? Er zijn handelaren die kopers dat graag laten geloven, maar het is pertinent onjuist. Op de koop van een occasion zat voorheen zes maanden wettelijke garantie, maar eind april is dat verlengd naar twaalf maanden. En dit houdt in dat een auto twaalf maanden moeten moet doen waarvoor hij bedoeld is: jou veilig heen en weer vervoeren.

Het gaat bij wettelijke garantie om het non conformiteitsbeginsel, laat advocaat Nicolette Heijkant weten. Formeel houdt dat bij de koop van een auto in dat de auto moet doen waarvoor deze bestemd is. De verwachtingen daarover kunnen verschillen. Van een auto die twintig jaar oud is en die je voor een schijntje koopt, mag je niet hetzelfde verwachten als van een auto van een paar jaar oud van meer dan tienduizend euro. Van zo’n auto mag je verwachten dat je zeker een jaar lang veilig de weg op kunt, zegt Heijkant. Als dat niet het geval is, ligt de bewijslast bij de verkoper. Die moet aantonen dat het gebrek niet al bestond bij aankoop. Van de koper wordt natuurlijk verwacht dat deze de auto normaal gebruikt.

Wettelijke garantie nauwelijks genoemd

Radar ging met verborgen camera op pad bij tien garages, waarvan zeven Bovag-garages. We keken bij auto’s van een paar jaar oud van meer dan tienduizend euro. We zijn benieuwd wat ons verteld wordt als we het onderwerp ‘wettelijke garantie’ aansnijden. Maar één van de tien autoverkopers vertelt daarbij uit zichzelf dat we recht hebben op twaalf maanden wettelijke garantie. Maar, zo voegt hij toe, dat is grijs gebied. De meeste verkopers geven geen of een verkorte garantie mee op het motorblok en versnellingsbak. Dit ‘omdat ze daar niet in kunnen kijken, van tevoren’. Maar volgens Heijkant valt dat nu juist onder de wettelijke garantie van twaalf maanden.

Nergens recht op

Een van de Bovag-garages maakte het wel erg bont. Daar moeten we zelfs tekenen dat we afzien van de twaalf maanden wettelijke garantie als we de auto meenemen. Bij een andere garage, ook van de Bovag, worden de aanvullende pakketten aangeprezen, maar als we vragen naar de wettelijke garantie, krijgen we te horen dat die simpelweg niet bestaat. Weer een ander handelaar die is aangesloten bij de Bovag is duidelijk: bij een meeneemprijs hebben we nergens recht op.

‘Discussie uitsluiten’

Dat is kwalijk, vindt ook de Bovag. Zij denken dat er sprake is van een spraakverwarring, over garantie en non conformiteit (wettelijke garantie). Wettelijke garantie kun je nooit uitsluiten en dat gevraagd werd afstand te doen van deze rechten kan een onwetendheid of onbekendheid met de regelgeving zijn. Ze erkennen dat er ook te weinig kennis is bij de leden en deze maand zijn zij een ledencampagne begonnen om deze kennis op te frissen. 

Volgens de Bovag is de wettelijke garantie een grijs gebied dat kan leiden tot discussie. Een verkoper kan van mening zijn dat je andere dingen van de auto kunt verwachten dan de koper. Volgens de brancheorganisatie biedt hun Bovag-garantie van twaalf maanden daar juist duidelijkheid en zekerheid over, wat discussie uitsluit. Ook roept de Bovag op om klachten bij ze te melden

Let extra goed op

Let dus goed op als je op pad gaat voor een nieuwe tweedehands auto. Staar je niet blind op enkel de auto, maar vraag expliciet naar de garantie én wettelijke garantie. Wordt er gezegd dat je zonder bijbetalen nergens aanspraak op kunt maken? Dan word je niet eerlijk voorgelicht.

Forumreacties

67
  • Door Radar

Je wil een tweedehandsauto kopen en stelt bij de autodealer vragen over de garantie. Hoewel je recht hebt op een wettelijke garantie van een jaar, laat de dealer weten dat dit niet bij hun geldt. Dit is onjuist, maar veel dealers proberen het toch, zo valt te zien in de uitzending van Radar vanavond. Heb jij ook ervaring met dergelijke dealers? Laat het hieronder weten!

  • Door NeoDutchio

Hebben we het hier over dealers of over handelaren? Een dealer wil zijn naam niet verliezen en zal veel klantvriendelijker zijn dan een handelaar die alleen maar wil verkopen. Dan nog zit er verschil tussen handelaren.

  • Door Cro

Hebben we het hier over dealers of over handelaren? Een dealer wil zijn naam niet verliezen en zal veel klantvriendelijker zijn dan een handelaar die alleen maar wil verkopen. Dan nog zit er verschil tussen handelaren.
Niet iedere dealer misschien, maar er zijn ook genoeg dealers die qua garantie een loopje proberen te nemen met de wetgeving. Je moet daar als consument vaak heel scherp op zijn, ook bij dealers. En dat zijn dan zelfs gerenommeerde merkdealers van onder andere de grote Duitse merken.