Wil je niet dat LinkedIn jouw gegevens gebruikt voor AI? Zo voorkom je het

LinkedIn gaat vanaf 3 november 2025 de data van Europese gebruikers inzetten om AI-modellen te trainen. Als je niet wil dat jouw gegevens hiervoor gebruikt worden, kun je jezelf afmelden. Radar legt uit hoe je dit doet.
Welke gegevens wil LinkedIn gebruiken?
Vanaf 3 november 2025 gaat LinkedIn gegevens van Europese leden gebruiken om AI modellen te trainen, zo melden zij in de nieuwe servicevoorwaarden. Ze willen AI gebruiken om berichten voor gebruikers voor te stellen en om hun schrijfassistent, waarmee je snel en effectief berichten kunt genereren, te verbeteren.
LinkedIn gebruikt hiervoor de volgende gegevens:
- Profielgegevens zoals je naam, foto, huidige functie, werkervaring, publicaties, patenten, onderschrijvingen en aanbevelingen.
- Gebruiksgegevens die je invoert in generatieve AI-functies van LinkedIn zoals prompts, zoektekst, verzoeken en vragen.
- Vacaturegerelateerde gegevens zoals antwoorden op screeningsvragen en cv’s die leden aan hun LinkedIn-account toevoegen.
- Groepsgegevens zoals groepsactiviteiten en groepsberichten.
- Content van leden zoals bijdragen, artikelen, poll-antwoorden, bijdragen en opmerkingen van leden.
- Feedback en verbeteringsgegevens, waaronder ondersteuningsverzoeken, reacties op door AI gegenereerde suggesties en meldingen van problemen.
Om het gebruik van persoonsgegevens tot ‘een minimum te beperken’ worden privéberichten niet meegenomen in de trainingsgegevens. Ook gegevens van gebruikers waarvan het platform vermoed dat ze 18 jaar of jonger zijn, worden niet gebruikt om AI-contentmodellen te trainen.
Hoe kun je je afmelden?
Je geeft nu automatisch toestemming om jouw gegevens hiervoor te gebruiken. Wil je dat liever niet? Dan kun je je afmelden via deze pagina. Jouw keuze heeft geen invloed op je toegang tot generatieve AI-functies binnen LinkedIn.
Deze sociale media gebruiken gebruiksgegevens voor AI
LinkedIn is overigens niet het enige sociale medium dat persoonsgegevens gebruikt om AI-modellen te trainen. Eerder maakten Meta (het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp), Apple en Vinted dit al bekend.