Winkelen via click & collect: een blijvertje?

click-and-collect-winkelen-780.jpg

Wordt winkelen via click & collect een blijvertje? Waarschijnlijk niet. Want hoewel 71 procent van de door Radar ondervraagde shoppers is positief over 'het nieuwe winkelen', is dat vooral omdat het iets meer mogelijkheden biedt. Ook deze groep wil kunnen 'uitzoeken, voelen en snuffelen'.

Click & collect is de mogelijkheid om (sinds 10 februari) online iets te bestellen, en het dan op het aangegeven tijdslot (minimaal 4 uur later) zelf bij de winkel af te halen. Van de 762 polldeelnemers heeft 56 procent al iets op deze manier gekocht. 29 procent is er (overwegend) negatief over, 71 procent juist positief.

'Heel blije winkelier'

'We hebben echt wekenlang met de aankoop gewacht (dus niet online gegaan) omdat we per se een lokale winkelier een plezier ermee wilden doen. En dat is gelukt! Bij een heel blije winkelier konden we het pakketje ophalen. Win-win situatie dus!'

De overige 44 procent heeft (nog) géén click and collect-aankoop gedaan. Daarvan zijn de cijfers precies omgekeerd: 29 procent staat er positief tegenover en wil nog wel een aankoop gaan doen, 71 procent is dat niet van plan: 'het is niets voor mij', zeggen zij.

Ik wacht wel met aankopen en breigaren heb ik in ruime mate gehamsterd.
 

Niet thuis wachten, wel gebonden aan tijdslot

Wat mensen bevalt, is dat het meer vrijheid geeft: 'Het kan wanneer het mij schikt, zodat ik niet nodeloos thuis moet blijven/wachten', geeft een respondent aan. Anderen zien er juist minder vrijheid in, vanwege het tijdslot waarbinnen je je bestelling moet afhalen: 'Ik wil niet tijdgebonden zijn gezien de afstand die ik dan ook met beperkt ov (trein rijdt 1x in het uur) moet afleggen. C & c is leuk voor de grote stad, maar niet geschikt voor plattelandsdorpjes.'

Een groot nadeel van click & collect, waar alle groepen het over eens zijn, is dat je niet kunt kijken en voelen voordat je iets koopt: 'Vind het jammer dat je nu moet kopen van een plaatje, wil het gewoon zien wat ik koop.' Dat kan vaker een miskoop opleveren, en daar is het click and collect-systeem minder op toegerust. Zo laten meerdere mensen weten dat zij moeten wachten tot de winkels weer open zijn voor ze hun geld terug kunnen krijgen.

Geen retour mogelijk

'Werkt prima. Maar omruilen (verkeerd type auto-accu) tegen andere is pas mogelijk bij de opening van fysieke winkels. Moest de wèl passende dus ook kopen. Zo zit ik met twee uitgaven en twee accu's...'

Minimale besteding en servicekosten

Andere struikelblokken zijn de kosten: sommige winkels hanteren een minimum bestedingsbedrag van bijvoorbeeld 15 of 20 euro: 'Voor verzenden kan ik me dat indenken maar voor ophalen vind ik dat te veel', laat een polldeelnemer weten. En: 'Veel winkels vragen € 1,- voor afhandelingskosten. Ik snap dat wel maar de overheid dwingt dus indirect dat we betalen voor iets wat we zelf kunnen: artikelen uit het schap pakken.'

Veel klachten zijn er over een beperkte en niet kloppende voorraad. Niet alle producten zijn via click and collect te bestellen, en de online aangegeven voorraden blijken niet altijd te kloppen:

Niet alles voorradig

'Had bij Action voor €18,50 besteld. Toen ik de bestelling ging afhalen was het meeste dus blijkbaar niet voorradig. Er zaten 3 dingen in het tasje en het was €5,83. Ook nog de onbenulligste spullen. Dus het blijft bij 1x bestellen.'

De afhaalervaring is voor veel mensen verschillend. Sommige mensen melden (bij grote ketens) lange wachtrijen, ondanks de tijdblokken. Anderen hebben daar begrip voor: 'Duurde wat lang. Opstartproblemen. Kan gebeuren', of hebben juist een positieve ervaring: 'Bestelling geplaatst en opgehaald bij Intratuin op het afgesproken tijdstip. Geen probleem, keurig geregeld.'

Online bestellen en later ophalen is prima, maar winkelen zelf is mooier en gezelliger
 

Waarom niet 'bestel en haalaf'?

Tot slot vinden meerdere respondenten iets van de term: 'Waarom niet gewoon Nederlands', vragen zij zich af. 'Kies en betaal', oppert iemand. Een ander stelt 'bestel en haalaf' voor. Gezien de laatste ontwikkelingen lijkt het niet nodig om een andere naam te kiezen: veel mensen verkiezen het 'echte' winkelen boven click & collect, en dat zal (hoewel gebonden aan restricties) vanaf 3 maart weer mogelijk zijn.

Lees ook: 

Winkels stoppen met click & collect

Over de click & collect-poll

Tussen 15 en 23 februari 2021 beantwoordden 762 mensen onze vraag over hun ervaring met click and collect. Wil jij ook je ervaringen en meningen delen met Radar? Meld je aan voor het Testpanel, dan ontvang je voortaan (zo'n twee keer per maand) een uitnodiging voor onze vragenlijsten.