Winkelier volgt klant via wifi-tracking

In de winkels van Dixons, Mycom en iCentre worden de gangen van klanten gevolgd via hun mobiele telefoon. Die zogeheten wifi-tracking is in de afgelopen maanden stilletjes ingevoerd in de 160 winkels. Dat meldt technologiewebsite Tweakers, die interne communicatie van het moederbedrijf Bas Group in handen heeft.

De winkel meet hoeveel klanten er binnenkomen, hoe lang ze blijven en of ze al eerder in een winkel van de Bas Group zijn geweest. De gegevens worden gebruikt om te zien wanneer meer of juist minder personeel moet worden ingezet.

Behalve van wifi-tracking wordt er ook gebruik gemaakt van 'bluetooth-tracking' en infraroodcamera's. De combinatie van meetmethodes laat ook zien welke klanten langs de winkel lopen, maar er niet naar binnen gaan.

Klanten worden niet gewaarschuwd dat ze in de winkel worden gevolgd. En dat kan niet zomaar, zo laat het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) weten aan Tweakers. De winkels verzamelen namelijk ook zogeheten MAC-adressen, unieke identificatienummers die telefoons koppelen aan de eigenaar. En bij het verzamelen van dergelijke persoonsgegevens moeten mensen daarvan weten, zodat ze er ook nee tegen kunnen zeggen, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm tegen Tweakers.'Privacy wordt niet geschonden'

De woordvoerder van Bas Group zegt dat de privacy niet wordt geschonden 'omdat er geen registratie van de gegevens is. We kijken alleen wanneer er klantenpieken in de winkels zijn en kunnen zo onder meer het personeelsbestand daar op aanpassen'.

Big Brother-column van Arnoud Groot


Big Brother-column van Arnoud Groot

Eerder deze week schreef onze columnist Arnoud Groot al over dit onderwerp. In zijn column Big Brother op de winkelvloer geeft hij nog meer voorbeelden van dit soort praktijken.

Bron: ANP / Tweakers