'Woekerpolisklant ASR krijgt te veel betaalde kosten gecompenseerd'

_woekerpolisklant-asr-krijgt-te-veel-betaalde-kosten-gecompenseerd_--211217.jpg

Verzekeraar ASR heeft een beroep over compensatie van een woekerpolisklant verloren. Klachteninstituut Kifid oordeelde dat de verzekeraar en voorganger Stad Rotterdam klanten met een beleggingsverzekering te veel kosten in rekening heeft gebracht, meldt belangenorganisatie Wakkerpolis. ASR kan niet tegen de uitspraak in beroep.

Die kosten, waaronder de zogenaamde 'eerste kosten', kunnen klanten via een zaak bij Kifid terugclaimen. Het gaat volgens Wakkerpolis om gemiddeld 6000 euro per klant. In totaal verkocht ASR ongeveer 250.000 beleggingsverzekeringen.

Volgens advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis is de uitspraak vrijwel een kopie van een uitspraak tegen verzekeraar NN in juni. Hoewel het in beide gevallen een individuele zaak betrof, waren dat wel zaken die Kifid aan had gewezen als 'richtinggevende zaken'.

'Bij Kifid kun je alleen individueel terecht en dus hebben ze een aantal zaken aangewezen voor zo'n principiële uitspraak, zodat alle andere zaken feitelijk hamerstukken worden.'

Collectieve zaak loopt nog

Een collectieve zaak tegen ASR loopt nog bij de rechter. Die hoeft de uitspraak van Kifid niet mee te nemen in zijn oordeel, maar Wakkerpolis verwacht dat dat wel gebeurt. Een uitspraak in die rechtszaak kan echter nog zeker een jaar op zich laten wachten.

Mensen die sinds 1990 bij Stad Rotterdam of ASR een beleggingsverzekering hebben afgesloten, kunnen ondertussen wel via Kifid geld terug eisen. Daarbij is wel haast geboden, want er is een verjaringstermijn voor zo'n claim, waarschuwt Wakkerpolis.

'Het is een individuele zaak'

ASR benadrukt dat de bij Kifid verloren woekerpoliszaak een individuele zaak is. Dat doet het bedrijf in een verklaring naar aanleiding van de uitspraak van een dag eerder.

ASR zegt zich niet in de bedragen te herkennen die Wakkerpolis noemde. Die had het over een gemiddeld schadebedrag van 6000 euro voor ongeveer 250.000 klanten.Radar besteedde eerder ook aandacht aan een woekerpoliszaak van ASR in de uitzending

Bron: ANP