'Yarden wijzigt onrechtmatig polisvoorwaarden uitvaartverzekering'

Het wijzigen van de polisvoorwaarden door uitvaartverzekeraar Yarden is onrechtmatig. Dat stelt advocaat Caspar Janssens na het bestuderen van tientallen polissen. Begin juli verzond Yarden naar 380.000 klanten een brief waarin staat dat zij geen recht meer hebben op de verzekering waarvoor ze jarenlang premie hebben betaald, tenzij ze gaan bijbetalen.

De redactie van Radar op NPO Radio 1 kreeg tientallen klachten over Yarden. Volgens de uitvaartverzekeraar moeten de polisvoorwaarden worden aangepast, omdat het bedrijf 'onvoldoende solvabel' zou zijn. Dit betekent dat er te weinig financiële buffers zijn voor de lange termijn. Klanten reageren geëmotioneerd. Vooral omdat in de brief staat dat pas na overlijden gekeken wordt waar de verzekerde recht op heeft.

Dat is precies wat klanten niet willen. Door het afsluiten van een zogenaamde naturapolis weten zij namelijk precies waar ze recht op hebben: een kist, bloemen, rouwkaarten en nog veel meer specifiek afgesproken wensen. Ze willen hun nabestaanden namelijk niet opzadelen met deze zaken en de kosten die erbij komen. Doordat Yarden nu eenzijdig de voorwaarden aanpast komen klanten in een scenario terecht dat ze hebben proberen te voorkomen.

Mag Yarden de voorwaarden aanpassen?

'Nee, dat mag niet,' stelt advocaat Janssens van Ploum Rotterdam Law Firm. 'Niet alle polissen hebben een regeling waardoor Yarden eenzijdig de verzekering mag aanpassen. Dat noem je een 'en-bloc clausule'. Ook al staat die clausule in de voorwaarden, dan nog kan Yarden niet eenzijdig wijzigen, omdat de verzekering zo fundamenteel wijzigt dat je daar als klant toestemming voor moet geven.'

Yarden al eerder op de vingers getikt

In 2007 probeerde Yarden ook al haar verzekeringen aan te passen. Toen werd geprobeerd om de zogenaamde naturapolis om te zetten in een sommenpolis. Niet langer zouden klanten een afgesproken pakket met diensten krijgen, maar slechts een geldbedrag. Hiervoor werd Yarden op de vingers getikt door de Ombudsman Financiële Dienstverlening.

Nu zegt Yarden dat klanten hun naturapolis mogen houden, maar ook dat ze moeten bijbetalen om nog van alle diensten gebruik te kunnen maken. Volgens advocaat Janssens wijzigt daardoor feitelijk de polis alsnog van een naturapolis naar een sommenpolis en daarvoor moeten klanten toestemming geven.

Reactie Yarden

In een reactie laat de uitvaartverzekeraar weten: 'Yarden mag deze noodzakelijke verandering doorvoeren, omdat dit gebeurt in overeenstemming met de wet en met de polisvoorwaarden.' Volgens de directie is de wijziging nodig omdat anders financiële problemen op langere termijn ontstaan. 'De kosten van de producten en diensten in deze pakketten zijn de afgelopen jaren gestegen en zullen in de toekomst verder stijgen. Daardoor komt Yarden in de toekomst voor hoge uitgaven te staan die niet kunnen worden betaald uit beleggingsopbrengsten of premies.'

Wil je bezwaar maken tegen de wijzigingen in jouw uitvaartverzekering? Maak dan gebruik van deze voorbeeldbrief.

Afbeelding via Google Steetview