background branding

Z-Works trekt zakken leeg van nietsvermoedende ondernemers: 'Het bleek een ordinair reclameblok'

Je wordt als ondernemer gevraagd om mee te werken aan een tv-programma omdat je deskundigheid en expertise perfect aansluiten bij de uitzending. Prime time uitgezonden op RTL of SBS6. Na drie kwartier telefonische vleierij, blijkt het niet meer dan een ordinaire, veel te dure advertentieverkoop. Dat is de werkwijze van productiehuis Z-Works, dat overdag uitzendt op de commerciële zenders van RTL en SBS6.

‘Testosteron gedreven verkopers’ en ‘hongerige hardcore telefonische verkopers’: niet alleen in onze mailbox, maar ook online stroomt het klachten van ondernemers over het productiehuis Z-Works. Z-Works maakt negen programma’s waarin ze reclamefilmpjes van bedrijven achter elkaar zetten, maar zo verkopen ze het niet aan de ondernemer. 

Programma's

De uitzendingen zijn te zien op de zenders RTL4, RTL7, RTLZ en SBS6 en het gaat om de volgende programma’s:

  • Op de Zaak
  • Onderweg naar de Regio
  • Holland van Boven
  • De Barometer 
  • How it's done
  • Op de camping 
  • Dit is Holland 
  • Nederland beleeft 
  • Zakelijk Nederland 
  • Business in Europe

Onduidelijke verhalen

Z-Works verkoopt op een agressieve en misleidende manier advertentie-zendtijd voor deze programma’s. Zo werden ook Eduard, Sanne en Geeske telefonisch benaderd door het bedrijf. Alle drie hardwerkende jonge zelfstandig ondernemers, met ontzettend veel liefde voor hun vak en daar speelt Z-Works graag op in.

Dat de medewerkers van Z-Works een vaste werkwijze hebben, wordt al snel duidelijk. Alle drie de ondernemers denken te spreken met een redacteur van RTL of SBS die hen expliciet als deskundige heeft uitgekozen voor een programma. ‘Mijn expertise als arbeidsbemiddelaar werd gevraagd voor een kennisitem voor het programma How it’s done', vertelt Sanne. ‘Het zou gaan over de veranderende arbeidsmarkt en daar werd mijn inbreng voor gevraagd’.

Met diezelfde overtuiging dat het om een kennisitem zou gaan, ging relatietherapeut Geeske het gesprek aan met Z-Works. Ze werd benaderd voor het programma Holland van Boven. ‘Ze gingen een aflevering maken over liefdesrelaties. Ze hadden al een mediator en vertelde dat ze nog een relatietherapeut zochten. Het zou een thema-uitzending worden waarin ik en passant een lans zou breken voor relatietherapie door daar meer over te vertellen.’

Ook Eduard krijgt het verkooppraatje. ‘Ik werd gebeld namens programmamakers van RTL voor het programma Nederland beleeft. Ze vertelden ook dat het een redactioneel stuk werd, niet dat het een reclame-item zou worden. Ook begonnen ze direct over de hoge kijkcijfers, want het zou zondagavond worden uitgezonden. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dit zondagochtend was met lage kijkcijfers.’ 

Persoonlijke benadering

Medewerkers van Z-Works spreken vol lof over de ondernemingen die zij benaderen. Daarna volgen persoonlijke gesprekken waarbij gretig gebruik wordt gemaakt van de liefde die de ondernemers voor hun bedrijf hebben. ‘Ik gaf aan dat ik op vakantie was, maar ze waren zo enthousiast over mijn bedrijf dat ik toch ben gaan vertellen. De vrouw aan de lijn wilde alles over mijn werk weten’, vertelt Eduard.

Ook Geeske had in eerste instantie een enthousiast gesprek. ‘De medewerker vertelde dat hij een relatietherapeut zocht en juist mij geschikt vond omdat ik wat jonger ben.' Bij Sanne werd keer op keer benadrukt hoe fantastisch ze haar bedrijf vonden. ‘Ik heb ook nog tien minuten gesproken over het ziektebed van mijn ondernemende moeder. Daar heb ik de vervelendste nasmaak aan over gehouden. Het is voor mij echt misleidend.’

Slinkse werkwijze

Dat de medewerkers van Z-Works niet zomaar te werk gaan, komen we achter als we solliciteren op de functie ‘Telefonisch Verkoper’. Salaris? Dat ligt tussen de 3500 en 8900 euro. Twee keer per dag krijg je een training, zo vertelt de hiring manager ons als we als sollicitant contact opnemen. 

‘Er zijn natuurlijk veel standaardvragen die we altijd stellen, die werken stimulerend om de juiste emotie op te wekken. Het is geen hogere wiskunde, maar wel een skill die je moet ontwikkelen', zo wordt verteld. 'In de eerste maand willen we jou echt intensief trainen met begeleiding. De ondernemers gaan iets van jou kopen en dat is gebaseerd op emotie. Die emotie moet je kunnen opwekken. Daarvoor heb je een klik nodig met een persoon en als dat niet lukt, schiet het niet op.’ 

Trainingen

De trainingen die je twee keer per dag krijgt, lijken gebaseerd op de film Wolf of Wall Street. Dit lezen wij op verschillende klachtensites waar oud-medewerkers een boekje open doen. Zo wordt onder andere het volgende gezegd: ‘Ik heb zelf 2 maanden gewerkt voor Z-works. Er werken oplichters en het zijn ordinaire cowboys. En iemand anders zegt weer: je moet van A tot Z liegen. Je moet vertellen dat je een journalist bent en mensen in de loer leggen met het verkopen van zendtijd. Je krijgt een script voor je neus met ja ja op de voorkant de Wolf of Wall Street met Leonardo di Caprio.’

En ‘Wolf of Wall Street tactiek’ legt ook de hiring manager aan ons uit. ‘Wij laten ondernemers zichzelf aan ons verkopen, voordat wij iets aan hen gaan verkopen. Dat doen wij op basis van een anti-sales pitch, dus wij draaien het hele verkoopproces om. En als jij op dat moment die raakvlakken ziet, kan jij hen meenemen in die uitzending. Dat is de eerste trigger voor de anti-sale, zodat zij zich aan ons bewijzen. Er is natuurlijk geen ondernemer die wilt horen dat zijn bedrijf niet interessant is.'

Hoge commissies

Soms duurt die vleierij wel een uur, maar dan gaat de verkoper ineens over tot waar het hem echt om gaat: cashen. Z-Works werkt namelijk grotendeels op basis van commissie, niet met vaste uurlonen of vaste maandvergoeding. 'Twintig procent van ieder contract wordt betaald aan onze verkoper en dat betalen wij wekelijks uit. Dat komt neer op zo’n 590 euro per deal.'

In een rap tempo meldt de verkoper dat er een vergoeding tegenover staat en dan wordt het ineens een minder gezellig gesprek. Alle drie worden ze in korte tijd onder druk gezet om een contract te tekenen. Bedenktijd langer dan een dag is niet mogelijk. Redenen volgen als: 'We hebben zo vergadering dus ik moet het voor die tijd weten' en 'als je het nu niet tekent zitten de uitzendingen al vol'. Zelfs toen Eduard - die werkt met mensen met een beperking - aangaf dat hij het eerst moest checken in verband met de AVG, gaf de Z-Works medewerker daar geen gehoor aan en pushte door. De vergoedingen die voldaan moeten worden lopen uiteen van 2950 euro tot 4100 euro. Sanne komt er net op tijd achter dat het om een vorm van reclame gaat en tekent geen contract. Geeske en Eduard daarentegen tekenen wel. Geeske betaalt direct 4000 euro en Eduard krijgt de rekening toegestuurd.

Geen weg terug

Na haar man enthousiast te hebben ingelicht, komt Geeske er langzamerhand achter dat het om een 'ordinair reclameprogramma’ gaat. Ze wil het contract ontbinden en haar geld terug. ‘Ik schaam me ervoor dat ik er ben ingetrapt. Maar je wordt helemaal warm gemaakt in een leuk gesprek en dan in één keer gaat het om geld en blijkt je expertise niet het motief.’ Na meerdere vervelende telefoontjes en veel gedoe, weet Geeske 75 procent terug te krijgen en is zij in totaal 1.000 euro kwijt.

Eduard wilde ook onder het contract uitkomen vanwege de eerder genoemde AVG, maar de verkoper van Z-Works trok zich er niets van aan dat de cliënten van Eduard niet in beeld gebracht mogen worden. ‘Dan vertel je gewoon maar iets, zuig het uit je duim. Dat je hebt getekend is je eigen ondernemersrisico en jouw probleem. Zorg maar dat je die tijd vult.’ Een dreigement vanuit Z-Works om een incassobureau in te schakelen volgde, totdat Eduard een mail terugstuurde waarin hij zich beriep op de telecommunicatiewet. De rekening werd door Z-Works ingetrokken.

Telecommunicatiewet

Want mag deze vorm van agressieve verkoop eigenlijk wel? Het antwoord is: nee. Door middel van cold calling benadert Z-Works bedrijven en zzp’ers. Dit betekent dat zij bellen zonder dat er vooraf interesse is getoond. Maar sinds 1 juli 2021 is de telecommunicatiewet van kracht, dat houdt in dat zowel consumenten als zzp’ers niet zonder toestemming benaderd mogen worden voor marketingdoeleinden. ‘Alleen als je rechtspersoonlijkheid hebt, een BV of een NV, stichting of een vereniging, mag je gebeld worden’, legt advocaat Caspar Janssens uit. ‘Een contract dat afgesloten is onder dwang, is sowieso niet geldig. Maar deze overeenkomst met zzp’ers is al helemaal niet geldig omdat cold calling bij hen verboden is.

Reactie Z-Works

Z-Works heeft gereageerd op het onderzoek van Radar. De reactie is hier te lezen.

Reactie Talpa


'Talpa heeft diverse signalen opgevangen over de werkwijze van Z-Works en heeft hierop actie ondernomen; deze partij is hier destijds meerdere malen op aangesproken. Nadat hier niet naar tevredenheid van Talpa opvolging aan werd gegeven heeft Talpa in oktober 2021 de samenwerking met deze partij voor nieuwe projecten stopgezet. Volgens de contractuele afspraken is de laatste aflevering op 1 januari 2022 uitgezonden. Een project waarover destijds al afspraken waren gemaakt – het programma Op de Camping -  loopt nog tot 16 april 2022. Dit programma is een initiatief van Dutch Content Productions, een bedrijf dat produceert in opdracht van Z-Works. Naar ons weten zijn naar aanleiding van dit programma tot op heden geen klachten binnengekomen.'

Reactie RTL


'We vinden het enorm vervelend dat deze ondernemers zich gedupeerd voelen door de werkwijze van Z-Works. Producenten krijgen vanuit RTL altijd richtlijnen mee voor de werkwijze van acquisitie. Deze klachten wijzen erop dat deze voorwaarden niet worden nageleefd. We gaan met Z-Works in gesprek om meer duidelijkheid te krijgen over deze werkwijze  en op basis hiervan bepalen we volgende stappen.'