Zelfrijdende auto's: wat is er nu al mogelijk?

20200814 autonoom.jpg

We zijn hard onderweg naar een toekomst waarin auto's in steeds grotere mate het stuur van je kunnen overnemen. Maar wat is er nu al mogelijk? En wanneer gaan we de eerste auto's zien die helemaal geen stuur meer hebben?

Radar vraagt het aan Jeroen Horlings, redacteur cartech bij Tweakers en schrijver van het boek Zelfrijdende Auto's: Kansen en Knelpunten van Autonoom Vervoer. Aan de hand van drie auto's legt hij uit welke functies er nu al bestaan is en wat er ons staat te wachten in de toekomst.

De vijf niveaus

Wat er onder zelfrijdende functies wordt verstaan, is een breed begrip. Heb je cruise control? Dan kun je dat al als een zelfrijdende functie beschouwen. Remt je auto ook af als je bijna tegen je voorligger aan rijdt? Dat is al een graadje ingewikkelder. Om dat onderscheid te verduidelijken, worden zelfrijdende functies ingedeeld in vijf niveaus. Al zijn het er eigenlijk zes, want niveau 0 bestaat ook.

Jeroen legt het in deze video uit:

De vijf niveaus van autonoom rijden
  • Niveau 0: Hieronder vallen de meest basale hulpmiddelen, zoals cruise control of een dodehoekwaarschuwing. Het maakt het rijden wat comfortabeler, maar de auto kan niet actief reageren op de omgeving.
  • Niveau 1: Een auto die op dit niveau kan rijden, heeft de mogelijkheid om basaal de snelheid en de rijrichting aan te passen. Denk hierbij aan cruise control die zich aan zijn voorliggers aanpast, een auto die een beetje bijstuurt als je je baan dreigt te verlaten of een parkeerhulp. Veel moderne auto's hebben al enkele van deze functies.
  • Niveau 2: Hierbij kun je in theorie op bepaalde stukken weg het stuur loslaten en kan de auto voor een langere tijd zelf het tempo bepalen en de weg volgen. Eventueel kunnen andere auto's worden ingehaald of wordt er op stoplichten gereageerd. De bestuurder moet nog wel opletten en kunnen ingrijpen als er iets mis lijkt te gaan.
  • Niveau 3: Op bepaalde stukken weg hoeft de bestuurder in theorie niet meer op te letten en kan hij zich met andere zaken bezighouden. Tesla en Audi hebben al enkele modellen die bijvoorbeeld een stuk snelweg volledig over kunnen nemen. De wetgeving in Nederland verplicht je voorlopig om alert te blijven.
  • Niveau 4: Een auto met niveau 4 kan volledig het stuur overnemen en je van A naar B brengen zonder dat je het stuur hoeft aan te raken en op de weg hoeft te letten. Alleen in uitzonderlijke situaties, zoals extreem weer of bepaalde wegen, kan de auto nog vragen om het stuur over te nemen.
  • Niveau 5: Dit is de heilige graal van zelfrijdende auto's. Je hoeft niets meer te doen en de auto weet zichzelf in elke situatie te redden. Mogelijk zit er niet eens meer een stuur op de auto.

De praktijk

Hoe zit het er dan in de praktijk uit? Jeroen laat aan de hand van drie auto's zien wat er vandaag de dag mogelijk is,

Zelfrijdende auto's: de praktijk

Veiligheid

Zijn die zelfrijdende auto's eigenlijk wel veilig? Volgens Jeroen is dat een genuanceerd verhaal.

'We zitten nu echt in een soort tussenfase. Ik zou niet per definitie kunnen zeggen dat het veilig is, maar ik zou zeker ook niet willen zeggen dat het onveilig is. Als je kijkt naar de geavanceerde systemen als die van Tesla en Waymo (een zusterbedrijf van Google), die miljoenen kilometers hebben afgelegd, dan zie je dat daarbij veel minder incidenten gebeuren dan met menselijke bestuurders. Kijk je naar semi-autonoom rijden, met bijvoorbeeld functies die de auto's tussen de lijntjes houden, dan zien we hele grote verschillen. Bij de ene auto gaat dat perfect en bij de andere is hij een beetje naar links en naar rechts aan het zwalken.'

Auto's zonder stuur

Wanneer gaan we dan auto's zien die helemaal geen stuur meer hebben? Dat vindt Jeroen een lastige vraag om te beantwoorden. Enkele techbedrijven hebben al auto's ontwikkeld die in specifieke steden je al volledig zelfstandig van A naar B kunnen brengen, maar die zijn daarbij voor een deel afhankelijk van erg gedetailleerde kaartgegevens.

Het centrum van een Amerikaanse stad is echter iets heel anders dan het centrum van Amsterdam en die stap is nog echt de grote uitdaging.

Meer over autonome auto's

Radar was in 2019 aanwezig bij de CES-beurs in Los Angeles. Toen kregen we de kans om mee te rijden in een zelfrijdende auto van Yandex. Lees en bekijk hier hoe dat ding:

Zo is het om in een zelfrijdende auto te rijden