Zicht in de auto

Enkele weken geleden deed Radar een oproepje met de vraag of mensen last hadden van beperkt zicht in de auto door grote spiegels of balken. We kregen veel reacties van mensen met problemen hiermee. Radar neemt de proef op de som.

Je hebt een nieuwe auto. Aan alle veiligheidsaspecten zijn gedacht. ABS, hoofdsteunen, kooiconstructie en op z'n minst zes airbags. Leuk ontwerp en de robuuste rondingen beloven nog meer veiligheid. Je gaat overstag en koopt de goeduitziende kar. En dan na wat kilometers merk je dat je toch wel erg vaak met je hoofd naar voren en achteren moet, om het overzicht echt de houden op die kruising, rotonde en afslag. We krijgen steeds meer klachten van automobilisten die ontevreden zijn met het zicht op de weg in hun nieuwe auto.

Uit de Radar Testpanel enquete onder 34 duizend autobezitters springt de Opel Meriva er flink uit. Ruim 20 procent van de Meriva-rijders is helemaal niet tevreden over het zicht door voorruit en zijruiten. En dit in vergelijking met de volgende auto met de klachten, de Citroen C3, daar waren 5 % van de C3-rijders niet tevreden met het voor- en zijzicht. Opvallend is dat op de vraag: Vindt u dat het zicht beter kan? Veel autobezitters antwoorden met ja. Zo vinden tussen de 30 en 40% van de chauffeurs van de Citroen Picasso en C3, Peugeot 206 en 307 en de Opel Zafira dat het zicht toch wat te beperkt is. En, inderdaad: ook hier scoort de Meriva het slechtst met 52%

De extra veilige dikke balken voor een stevige kooiconstructie, kunnen dus, zo ziet ook 3VO Veilig Verkeer Nederland, een andere onveiligheid veroorzaken. De bestuurder is beter beschermd, maar de medeweggebruiker wordt minder snel opgemerkt. U zult maar net die fietser op de rotonde zijn, die te laat wordt gezien door de automobilist ...

Wij vroegen Opel om een reactie. De woordvoerder wist ons te vertellen:'Wij nemen deze klachten serieus nemen wij nemen die mee, en spelen die door

Zodat we de toekomstige modellen verder kunnen verbeteren. Kijk, het is niet zo dat we aanpassingen kunnen verrichten aan de Meriva, want we hebben het over de A-Stijl, links van de bestuurder en die maakt een zeer belangrijk onderdeel uit van de veiligheidsconstructie van de totale auto en dus ook van de veiligheid van de inzittende. Daarom kunnen we bij dit model geen aanpassingen aanbrengen. Maar we zullen de reacties meenemen en er zeer serieus mee omgaan.'