Ziekenvervoer

Taxi's die betaald worden door zorgverzekeraars voor het vervoer van en naar het ziekenhuis zijn vaak veel te laat, of komen helemaal niet opdagen. Dit heeft soms dramatische gevolgen voor de patient.

Het is slecht gesteld met het zittend ziekenvervoer dat wordt vergoed door de zorgverzekeraars. Uren wachten op een taxi waardoor de patiënten een belangrijke ziekenhuisafspraak missen is zeker geen uitzondering. Sinds het nieuwe zorgstelsel mogen de zorgverzekeraars zelf de vervoerder kiezen. Door middel van aanbestedingen bieden de vervoerders hun diensten aan voor een bepaalde prijs. De zorgverzekeraars kiezen vaak voor de goedkoopste aanbieder en dat gaat ten koste van de kwaliteit.

Radar ontving tientallen klachten over verschillende zorgverzekeraars en vervoersbedrijven. De meeste daarvan gingen over Connexxion. Dit vervoersbedrijf laat patiënten lang wachten of komt helemaal niet opdagen. Ook worden meerdere patiënten tegelijk vervoerd waardoor de reis nog langer duurt. Omdat Connexxion niet iedereen kan vervoeren schakelen zij onderaannemers in. Daar is het niet beter mee gesteld.

Onlangs stelde Zorgverzekeraar Agis Connexzion een ultimatum: voor 1 april aanstaande moet Connexxion de zaken op orde hebben. Naast Agis heeft Connexxion ook een contract met Achema Zilveren Kruis.

Connexxion geeft aan dat de problemen die er zijn omtrent het zittend ziekenvervoer bij Achmea incidenten zijn en wijt het probleem vooral aan de onderaannemers. Achmea is niet van plan het contract met Connexxion op te zeggen en spreekt ook over incidenten.Uitgebreide reactie Achmea

'Achmea heeft ruim 3,5 miljoen zorgverzekerden. Per dag ontvangt onze vervoerslijn 800 aanvragen voor gecontracteerd ziekenvervoer, waarvan er per dag circa 600 worden toegekend. Van de overige 200 wordt een gedeelte

afgewezen op basis van wet- en regelgeving en een gedeelte kan per eigen vervoer reizen. Dit betekent dat ongeveer 3000 verzekerden per week gebruik maken van vervoer. Per week ontvangen wij 2 a 3 klachten , dat is 0,1%.

De 2 tot 3 klachten per week (0,1%) worden altijd doorgesproken met de vervoerder die reageert naar de klant. Dit heeft voortdurend onze aandacht. Klachten gaan meestal over wachttijden en dan met name in grote steden,

waar de fileproblematiek meespeelt. Wij begrijpen hoe vervelend het voor mensen is als ze moeten wachten.'Uitgebreide reactie Connexxion

'Landelijk gaat het vervoer heel goed, wel is er op dit moment sprake van twee knelpunten, te weten Utrecht en Amsterdam. Hierover heeft onlangs een goed overleg plaatsgevonden met Agis. Afgesproken is dat voor 1 april aanstaande de knelpunten Utrecht en Amsterdam zijn opgelost.

De oorzaken zijn inmiddels duidelijk en in het genoemde overleg met Agis besproken.

Maatregelen om de problemen in Utrecht en Amsterdam op te lossen:

- Inschakelen van extra vervoerscapaciteit, deels door Connexxion zelf en deels door inzet van derden.

- De voorlichting naar alle cliënten wordt geoptimaliseerd.

- Duidelijke informatie naar alle betrokken instellingen.

Er is ons alles aan gelegen om de knelpunten in het zittend ziekenvervoer voor deze kwetsbare doelgroepen zo spoedig mogelijk op te lossen.'Verantwoordelijke

Wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor het signaleren en onderzoeken van het probleem rondom het zittend ziekenvervoer is de Nederlandse Zorgautoriteit. Zij heeft heeft dus uiteindelijk verantwoordelijkheid om in te grijpen als dat nodig is. Ze hebben ons toegezegd onze uitzending nauwlettend te volgen en overwegen aan de hand daarvan een onderzoek in te stellen.SP

Vorige week dinsdag stelde Henk van Gerven van de SP kamervragen aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij deed dit naar aanleiding van een artikel in het Parool van februari j.l. Daarin werd wantoestanden in het zittend ziekenvervoer in Amsterdam door Connexxion en Agis aan de kaak gesteld. Wat volgens van Gerven moet gebeuren is dat de openbare aanbesteding wordt afgeschaft. Op die manier wordt het ziekenvervoer buiten de marktwerking geplaatst en wordt de controle op kwaliteit beter. Nu leggen de kwaliteitsargumenten bij het aanbesteden het vaak af tegen de prijsargumenten. Of er meer geld beschikbaar moet worden gesteld voor de taxibedrijven zou moeten blijken uit een onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.Regeling zittend ziekenvervoer

Per 1 januari 2006 heeft iedereen het ziekenvervoer in zijn of haar basisverzekering zitten. Binnen de basisverzekering wordt de aanspraak voor ziekenvervoer geregeld. Eén van die regeling is die van zittend ziekenvervoer en deze is opgenomen in het besluit Zorgverzekeringswet. Het betreft hier ziekenvervoer per auto over een enkele reisafstand van maximaal 200 kilometer voor zover:

1. de verzekerde nierdialyse moet ondergaan;

2. de verzekerde oncologische behandelingen met chemotherapie of radiotherapie moet ondergaan;

3. de verzekerde zich uitsluitend met een rolstoel kan verplaatsen;

4. het gezichtsvermogen van de verzekerde zodanig is beperkt dat hij zich niet zonder begeleiding kan verplaatsen.

Een arts moet vaststellen of een patiënt tot een van de vier groepen behoort die recht hebben op ziekenvervoer

Aanvragen machtiging zittend ziekenvervoer

Verzekerden die in aanmerking willen komen voor vergoeding van de kosten van zittend ziekenvervoer dienen vooraf een machtiging aan te vragen bij hun zorgverzekeraar. Dit dienen zij te doen door middel van een medische verklaring zittend ziekenvervoer dat door de behandeld arts (huisarts of medisch specialist) moet worden ingevuld. Elke zorgverzekeraar heeft hiertoe een eigen formulier ontwikkeld.

Indien een verzekerde in aanmerking komt voor vergoeding van zittend ziekenvervoer, dan ontvangt de verzekerde de machtiging van de zorgverzekeraar. Hierin staat van welk soort vervoer de verzekerde gebruik kan maken, voor welke periode en met welke frequentie.Hardheidsclausule

De hardheidsclausule omvat ook vervoer in andere gevallen, indien de verzekerde in verband met de behandeling van een langdurige ziekte of aandoening langdurig is aangewezen op vervoer en het niet verstrekken of vergoeden van dat vervoer voor de verzekerde zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard. De zorgverzekeraar kan in individuele gevallen deze toepassen door middel van een bepaalde formule.Eigen bijdrage

De eigen bijdrage is wettelijk geregeld en bedraagt € 83,- per jaar. Patiënten hebben op dat moment een machtiging ontvangen voor of eigen vervoer, of openbaar vervoer of taxi-/rolstoelvervoer.