Zit er garantie op showroommodellen?

Garantie

Showroommodellen worden soms wel met honderden euro’s korting verkocht. Aantrekkelijk voor de portemonnee, maar heb je er wel garantie op? Radar vraagt het de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Niet automatisch uitgesloten 

Het is niet zo dat showroommodellen automatisch uitgesloten zijn van garantie. “De wettelijke garantie geldt in beginsel altijd”, legt een woordvoerder van de ACM uit.

Wel is het zo dat, om een beroep te doen op de wettelijke garantie, er sprake moet zijn van een product dat niet voldoet aan een overeenkomst. Oftewel: wat is afgesproken met de verkoper toen je het product kocht. 

Hangt af van overeenkomst 

Stel: je hebt een showroommodel bank waarvan de vering het heeft begeven. Als bij de verkoop duidelijk is gemaakt dat de vering van de bank kapot is, dan kun je je niet beroepen op de wettelijke garantie. Er is immers overeengekomen dat de vering kapot is.

Als je dat niet bent overeengekomen en de vering gaat kapot, dan voldoet het product niet aan de overeenkomst. Dus dan kun je je wel beroepen op de wettelijke garantie. 

Wat zegt de prijs over de garantie?

Als een product heel veel is afgeprijsd, wat zegt dat dan over de garantie? “De redenering geldt niet dat als een product erg afgeprijsd is, de consument rekening moet houden dat het product niet functioneert of kapot is”, zegt de woordvoerder van de ACM.

De verkoper heeft in dat geval echt een mededelingsplicht om gebreken te vermelden. “Anders mag de consument van een showroom gewoon de eigenschappen verwachten van een nieuw model, alleen dat er mogelijk gebruikerssporen op het product kan zitten.”