Zo ga je op een e-bike wél veilig door het verkeer
De elektrische fiets is razend populair in Nederland. Al twee jaar op rij is de e-bike het meest verkochte type fiets. Vorig jaar werden 420.000 nieuwe elektrische fietsen verkocht, zo blijkt uit cijfers van de RAI-vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK.
Het aantal ongelukken met elektrische fietsen stijgt ook. In 2019 vielen er zelfs 65 doden bij ongelukken met een e-bike. Dat komt neer op een derde van alle fietsdoden, tonen cijfers van het CBS aan.
Ingrid Wetser van Veilig Verkeer Nederland geeft tips over hoe je het beste om kunt gaan met een e-bike, zonder dat er ongelukken ontstaan.
Kijk ver vooruit tijdens het fietsen
Met een e-bike kunnen hoge snelheden gehaald worden. Daarin schuilt volgens Wetser een gevaar: 'Bij veel ongelukken met elektrische fietsen botsen mensen tegen obstakels. Het is daarom verstandig om ver vooruit te kijken. Op deze manier kun je de obstakels tijdig waarnemen.'
Pas je snelheid aan
De e-bike wordt veelal gebruikt door senioren. De fiets geeft een steuntje in de rug en helpt hen langer mobiel blijven. Dit brengt echter ook een risico met zich mee: 'Juist op het moment dat zaken als het reactievermogen, het zicht en het gehoor minder worden, nemen veel mensen een elektrische fiets. Daardoor gaan ze sneller dan voorheen', stelt Wetser.
Volgens haar is het daarom belangrijk dat mensen op hun snelheid letten. 'Vooral voor bochten en stoplichten moet je echt tijdig afremmen en terugschakelen. Als je na het stilstaan weer gaat fietsen, moet je de fiets in een lage ondersteuning zetten, anders schiet hij zo onder je weg.'
Draag een helm
Het dragen van een helm tijdens het fietsen is in Nederland niet ingeburgerd. Toch pleit Veilig Verkeer Nederland ervoor om dat zeker op e-bikes wel te doen: 'Een helm beperkt letsel. Als je met 25 kilometer per uur op de grond valt, dan kan een helm echt levens redden, dus doe het gewoon', spoort Wetser aan.
Wees zichtbaar
Hoewel de elektrische fiets nog veel gezien wordt als een vervoersmiddel voor ouderen, rijden ook steeds meer jongeren op de fiets. 'Ook voor hen is het belangrijk dat ze zich aan de verkeersregels houden', aldus Wetser.
'Maak dus duidelijk wat je doet, steek je hand uit. Zorg ervoor dat je verlichting het doet, wees zichtbaar. Ook het dragen van een helm zou niet verkeerd zijn, al weet ik niet hoeveel 16-jarigen dat zullen doen', geeft Wetser toe.
Ten slotte is het belangrijk dat nieuwe gebruikers van een e-bike een paar testritjes maken. 'Een e-bike fietst anders dan een gewone fiets. Daar moet je even aan wennen', sluit Wetser af.