Zo vind je een betrouwbare klusjesman
Je bent niet zo'n doe-het-zelver maar die muur in de huiskamer kan ondertussen wel een lik verf gebruiken, de kapotte badkamervloer is een doorn in je oog en de schuurdeur klemt. Tijd om een klusjesman (of –vrouw) in de schakelen. Maar hoe vind je een betrouwbare?
Een klusser vinden is één ding, maar checken of deze betrouwbaar is en goed werk levert is minstens zo belangrijk. Zo verklein je de kans op teleurstellingen over bijvoorbeeld de prijs, kwaliteit en tijdsduur. In dit artikel geven we een aantal tips voor zowel het vinden als het 'doorlichten' van klussers. Deze zijn afkomstig van onder andere de Vereniging Eigen Huis (VEH), de Consumentenbond en de redacties van Radar en RADAR+
Een aantal ervan hebben we eerder gepubliceerd op onze site, maar hier zetten we ze voor het eerst allemaal bij elkaar. En heb je zelf tips die ontbreken in dit overzicht? Laat het weten in de reacties onderaan!
Een grote klus voor een wel erg lage prijs? Vertrouw op je gevoel en wees realistisch: klinkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het dat vaak ook.
Tips voor het vinden van een klusser
- Informeer bij familie en vrienden met wie zij goede ervaringen hebben.
- Zie je een busje van een klusser bij de buren door de deur staan? Misschien kunnen zij je vertellen of zelfs laten zien wat voor werk dit bedrijf levert.
- In onze uitzending over de Lekdetectiecentrale geeft Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, als tip dat je op de site van Techniek Nederland kun je volgens hem een betrouwbare vakman in de buurt vinden. Zo'n 5000 installatiebedrijven zijn aangesloten.
- 'Onze leden moeten voldoen aan allerlei vakopleidingen. Ze hebben de juiste apparatuur in huis die benodigd is en ze moeten voldoen aan richtlijnen. Ze moeten een duidelijke offerte sturen en de garantievoorwaarden zijn opgesteld in overleg met de VEH en de Consumentenbond. Hier worden ze ook op gecontroleerd.' En alle leden zijn lid van de Geschillencommissie, mocht je toch een klacht hebben over het geleverde werk.
- Op websites als Werkspot, Zoofy, Kwaliteitsvakman.nl en Casius kun je posten welke klus je 'in de aanbieding' hebt. Je kunt dan reacties en offertes vergelijken.
- Je kunt ook een student inschakelen via een site als Studentenkarwei.nl en Studentvooralles.nl.
- Vereniging Eigen Huis maakt gebruik van collectieve inkoop om je aan een goede en betaalbare schilder te kunnen helpen, met garantie. Let op: sommige situaties zijn van deelname uitgesloten, zoals appartementen, of houtwerk dat in slechte staat verkeert, aldus de Consumentenbond.
- Sommige verhuisbedrijven kunnen ook (kleine) klussen uitvoeren.
- Er zijn ook websites waar vrijwilligers hun 'twee rechterhanden' aanbieden om je met klussen te helpen, bijvoorbeeld NLvoorelkaar.
'Onze leden moeten voldoen aan allerlei vakopleidingen. Ze hebben de juiste apparatuur in huis die benodigd is en ze moeten voldoen aan richtlijnen. Ze moeten een duidelijke offerte sturen en de garantievoorwaarden zijn opgesteld in overleg met de VEH en de Consumentenbond. Hier worden ze ook op gecontroleerd.' En alle leden zijn lid van de Geschillencommissie, mocht je toch een klacht hebben over het geleverde werk.
Tips voor het checken van de betrouwbaarheid van je klusser
- Staar je niet blind op een hoge vermelding in Google. In onze uitzending van 4 februari 2019 bespraken we een bedrijf dat hoog op de eerste pagina met zoekresultaten stond, maar waarvan het geleverde werk op zijn zachtst gezegd te wensen overliet... Bekijk Lekdetectiecentrale: geen waterdicht verhaal
- Doe onderzoek naar de aannemer of het klusbedrijf. Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Wees daarbij kritisch en staar je niet blind op positieve reviews. De Consumentenbond schrijft: 'Er zijn voorbeelden van klussers die geweldige reviews hadden maar enorm tegenvielen.' Kijk dus op plekken als het Radar Forum, Klachtenkompas.nl en Opgelicht?! of er geen klachten over een bedrijf zijn. Vraag ook bij het klusbedrijf zélf referenties op, en trek ze ook na.
- 'Check bij de keuze van een aannemer of hij is aangesloten bij een branchevereniging of keurmerk zoals BouwGarant. Dat zijn aannemers die zich willen onderscheiden op kwaliteit.' Dat zegt John Kersemakers van VEH hierover in dit artikel met verbouwingstips van RADAR+. De Consumentenbond onderstreept het belang van zo'n vereniging: 'ls een bedrijf lid van een branchevereniging dan heeft dit vaak voordelen zoals met de Consumentenbond afgestemde Algemene Voorwaarden en aansluiting bij De Geschillencommissie.' De bond noemt deze voorbeelden van brancheverenigingen:
- - Noa (stukadoors- en afbouwbedrijven, vloeren- en terrazzobedrijven en plafond- en wandmontagebedrijven)
- - OnderhoudNLgarantie (schilders, behangers en glaszetters)
- - Techniek Nederland (het voormalige Uneto-VNI) (loodgieters, elektriciens)
- - Vebidak (dakdekkers)
- - Vlok (klussenbedrijven)
- - VPVB (parketvloerenleggers)
- - Noa (stukadoors- en afbouwbedrijven, vloeren- en terrazzobedrijven en plafond- en wandmontagebedrijven)
- Check altijd of de klusser een aansprakelijkheidsverzekering heeft, mocht hij iets kapot maken.
- Vraag ten minste drie offertes aan.
Doe onderzoek naar de aannemer of het klusbedrijf. Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Wees daarbij kritisch en staar je niet blind op positieve reviews.
De Consumentenbond schrijft: 'Er zijn voorbeelden van klussers die geweldige reviews hadden maar enorm tegenvielen.' Kijk dus op plekken als het Radar Forum, Klachtenkompas.nl en Opgelicht?! of er geen klachten over een bedrijf zijn.
Vraag ook bij het klusbedrijf zélf referenties op, en trek ze ook na.
Tips bij verbouwingen
Met betrekking tot verbouwingen publiceerden we in dit RADAR+-artikel al eerder deze tips:
- Bouwkundige John Kersemakers: 'Maak stevige afspraken met een bijbehorend kostenplaatje. Daarbij moet je niet de fout maken met "richtprijzen" te werken. Als de aannemer uitkomt op € 14.000 nadat hij € 12.000 als richtprijs had genoemd, heb je geen poot om op te staan. Neem ook een boeteclausule op in de overeenkomst. Voor elke dag die de aannemer te laat is, moet hij dan een vergoeding betalen.' Ook zonder boeteclausule heb je in principe recht op een schadevergoeding (0,25% van de koop- en aanneemsom per kalenderdag bouwtijdoverschrijding).'
- Zet duidelijk op papier wat je wilt, in een programma van eisen bijvoorbeeld.
- Schakel een bouwkundig adviesbureau in als bouwzaken boven je pet gaan. Dat kost geld, maar ze kunnen je misschien wel veel meer geld besparen.
- Spreek met een aannemer een vaste prijs af in plaats van een richtprijs. Dat voorkomt vervelende verrassingen.
- Betaal nooit te veel vooraf. Het is logisch dat een aannemer een deel van het eindbedrag voor de start van de werkzaamheden factureert, omdat hij ook vaak kosten vooraf moet maken, maar meer dan een kwart van het eindbedrag zou dat niet mogen zijn.
- Heel vervelend, maar realistisch: onverwachte kosten tijdens een verbouwing. Er moet bijvoorbeeld toch iets worden aangepast of vervangen. Houd voor de zekerheid wat budget hiervoor achter de hand. Laat je niet verrassen met een rekening achteraf, maar bespreek ter plekke de kosten. Bevestig deze kosten daarna schriftelijk.
- Houd gedurende het bouwproces vrijwel dagelijks contact met de aannemer, zodat je dingen kunt bijstellen en vroegtijdig fouten kunt signaleren en dingen kunt bijstellen.
Lees meer verbouwingstips in dit RADAR+-artikel
Bespaartips voor klussen en verbouwingen
Ook niet onbelangrijk: hoe houd je de kosten binnen de perken? Hiervoor gaven Radarkijkers, -lezers en -luisteraars een hele lijst met adviezen.
Verbouwen? 13 tips om dat voordeliger te doen
Wat zijn jouw tips voor het vinden van een betrouwbare klusser?
Zoals gezegd: heb je zelf nog aanvullende tips, of ervaringen met wat we hierboven genoemd hebben? Laat het ons en andere websitebezoekers weten! Onder dit artikel kun je je reactie achterlaten.
Bron: RADAR+ / Consumentenbond