Zoveelste storing ING door cyberaanval

Klanten van ING hebben donderdag rond 12.00 uur opnieuw te maken gekregen met een storing van 'enkele minuten' met internetbankieren en de mobiele app. Dat bevestigde een ING-woordvoerder. 'Inmiddels werken alle systemen weer', zei hij.

Klanten van ING hebben donderdag rond 12.00 uur opnieuw te maken gekregen met een storing van 'enkele minuten' met internetbankieren en de mobiele app. Dat bevestigde een ING-woordvoerder. 'Inmiddels werken alle systemen weer', zei hij. 

De bank was voor de vierde keer deze week slachtoffer van onbekende cybercriminelen, die een zogenoemde DDos-aanval uitvoerden. Bij een DDoS-aanval wordt een grote hoeveelheid verkeer naar bepaalde servers gestuurd, waardoor die tijdelijk onbereikbaar kunnen worden.

Dat de storing korter duurde dan de vorige, had volgens een woordvoerder te maken met de beveiligingsmaatregelen die de bank heeft genomen tegen de aanvallen. Dinsdag en woensdag duurden de problemen nog ongeveer 20 minuten. De vertragingen in overschrijvingen waar sommige ING-klanten via Twitter over klagen, hebben volgens ING niet te maken met de recente storingen.

Cyberaanvallen te koop

Cyberaanvallen waarbij websites met grote hoeveelheden data worden bestookt, zijn gewoon te koop via internet. Dat schrijft Trouw donderdag op de voorpagina. Cybercriminelen en hackers bieden op online marktplaatsen hun dienst aan. Een Ddos-aanval, dezelfde hacktactiek waardoor de ING werd getroffen, is er per uur te bestellen.

Bij het internationale webweiligheidsbedrijf RSA zien ze dat dergelijke cyberaanvallen regelmatig te koop worden aangeboden. Net als bij de groothandel geldt: hoe meer computers je wil inzetten voor de aanval, hoe goedkoper het wordt.Informatie uitwisselenBanken gaan met consumentenorganisaties en bedrijven praten over de gevolgen van cyberaanvallen en de lessen die hieruit getrokken kunnen worden. Dit gebeurt naar verwachting begin volgende week onder voorzitterschap van De Nederlandsche Bank (DNB), zo maakte de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) donderdag bekend.

De banken hebben afgesproken onderling informatie uit te wisselen om aanvallen beter te kunnen afslaan. Ook staan zij in nauw contact met DNB, de overheid en telecombedrijven. 'Cyberaanvallen zijn een zaak van nationaal belang waarin samenwerking tussen alle betrokken partijen noodzakelijk is', stelt de NVB.

Volgens de belangenorganisatie is het aannemelijk dat banken, maar ook de overheid en andere organisaties, vaker te maken zullen krijgen met dergelijke aanvallen. 'Het blijft helaas een 'ratrace' tussen banken en cybercriminelen.'

Bron: ANP / Trouw