Zuinige auto's

Nieuwe auto’s zijn lang niet zo zuinig als autofabrikanten beweren. De zonnige verbruiksplaatjes van de fabrikant wijken steeds verder af van het brandstofverbruik in de praktijk. Vanuit de consument en de politiek klinkt een steeds sterkere vraag naar een betere, betrouwbare voorlichting over het brandstofverbruik van nieuwe auto’s, maar de vraag is of die er nog komt. 

In 2005 was het verschil tussen het door fabrikanten opgegeven verbruik van nieuwe auto’s en het verbruik van bestuurders in de praktijk nog gemiddeld 10%, maar in 2012 was dat verschil al ongeveer 40%. 

Dat groeiende verschil wordt door steeds meer bestuurders opgemerkt. Uit een enquete onder  ruim 58.000 Testpanelleden blijkt 80% van de bestuurders van wegenbelastingvrije dieselauto’s méér brandstofverbruik constateert dan het verbruiksgetal dat is opgegeven door de fabrikant. Het TNO voorspelt dat dit percentage nog hoger zal worden. Dit komt mogelijk door de huidige verouderde testmethode voor brandstofverbruik waar autofabrikanten steeds gunstigere uitslagen uit proberen te persen. 

In de New European Drive Cycle (NEDC) wordt zowel verbruik als de CO2-uitstoot gemeten door een ritje op de rollenbank. Op die testbaan kan veel gesjoemeld worden, maar ook in het laboratorium is veel ruimte voor fabrikanten om de testuitslagen naar hun hand te zetten.Gunstige grenzen opzoeken

De NEDC is inmiddels 23 jaar oud en verloopt naar de mogelijkheden die men in 1990 had om gegevens te meten. Tegenwoordig kunnen we alles zo scherp digitaal afstellen dat fabrikanten telkens de meest gunstige grenzen van oude testmarges op zoeken. Ook worden veel trucs gebruikt om de testuitslag te manipuleren, zoals het afplakken van naden en luchtroosters en het gebruiken van gladdere banden. Omdat dit in 1990 niet verboden is, worden dergelijke trucs daarom toegestaan. 

Uit een enquête onder leden van de ANWB blijkt dat de zuinigheid van een auto het grootste aankoopargument is geworden. Daarom gaan autoreclames op televisie ook nog alleen maar over hoe milieuvriendelijk en belastingvrij deze auto’s zijn. Nieuwe auto’s die zuinig, schoon en belastingvrij uit de NEDC-test rollen worden vaak hits in de verkoop. Zo zuinig mogelijk maken

Per 2015 moesten nieuwe auto’s voldoen aan een maximale CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer en in 2020 moet zelfs een gemiddelde van 95g/km worden gehaald. Autofabrikanten hebben er dus veel belang bij dat hun auto zo zuinig mogelijk uit die oude test komt, want als de concurrent zuiniger is, racet die er misschien wel met het belastingvoordeel én de klant vandoor. Nieuwe autotest

Eind dit jaar is een nieuwe autotest klaar, de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Die moet zorgen voor minder gesjoemel en een realistischer opgegeven brandstofverbruik. Omdat de test over de hele wereld moet kunnen worden toegepast zijn de marges voor temperatuur in het laboratorium nog erg ruim. 

Mogelijk wordt het systeem pas in 2020 in Nederland ingevoerd. Bovendien mag de WLTP nog steeds in Spanje gereden worden, waar de temperatuur en luchtdruk voor de test gunstiger is. Het lijkt dus niet waarschijnlijk dat autofabrikanten de Nederlandse consument nog echt realistische verbruiksplaatjes gaan voorspiegelen.  Meer informatie

http://www.werkelijkverbruik.nl/

http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor

http://www.spritmonitor.de/

Forumreacties

45
  • Door Radar

Op televisie zijn veel reclame's te zien over superzuinige auto's. Sommige van deze auto’s rijden volgens de fabrikant 1 op 30, maar eigenaren komen niet eens in de buurt van dat zuinige getal. Ligt dat aan de bestuurders? Volgens de fabrikant wel: zij lijken consumenten steeds mooiere verbruikscijfers voor te spiegelen. Hoe komen de berekeningen van het brandstof verbruik eigenlijk tot stand? Radar onderzoekt hoeveel brandstofbesparing je écht kunt verwachten. Maandag 23 september in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

  • Door witte angora

Oud nieuws. Toch zou ik eigenlijk wel eens een lijstje op papier/scherm willen zien hoeveel het opgegeven en het werkelijke verbruik is van verschillende modellen. En eigenlijk, mijn Golf van 1990 rijdt 1:13,5, 1:14. Dus zo heel veel zal dat niet verschillen met al die nieuwerwetsigheden.

  • Door Not logged in

De 1 op 29 is haalbaar.... Maar zelfs 1 op 33 is haalbaar bij 85 Km tussen de vrachtwagens op langere afstanden op Cruise Controle. Wel is de banden spanning naar 3.2 Ato rondom gegaan en het kan dus wel. Zowel de boordcomputer als de pomp, telkens tot het randje vullen, lange rit maken en dan na 173 Km op vakantie aankomen een pomp opzoeken. De totale rit was van Hoorn~ Noord Holland naar Asten Brabant dus 1 op 32,9 want dat was de pomp... De boordcomputer gaf 33,4 aan maar wie moet ik dan geloven.... Beide dus beter dan opgave in de folders, eerst 1 op 27 en na Start Stop toegevoegd te hebben werd het 1 op 29 in de folders.... Het is vreemd en traag in het begin maar het kan. Vergeet niet dat je voor een volle tank van 45 liters toch ook €63,- betaalde en als ik dat in uurloon moet terug verdienen en andere maar 1 op 16 ziet halen... Dan bespaar ik toch mooi €31,50 per keer of eigenlijk, ik sla 1 tankbeurt over en hoeveel tijdwinst haal je bij 130 Km/U en hoeveel is Uw uurloon? Vermoedelijk ben ik met het werken voor volle tank meegerekend toch sneller dan de 130 Km rijder dus 85 Km sukkels zijn totaal inclusief werken voor de extra volle tank toch sneller.... Ik vergeet dan nog de banden en remmen die langer mee gaan want ook dat zal een besparing geven, maar dat berekenen over 40.000 Km of 70.000 Km is teveel werk.... Dus het kan wel maar je moet er wat voor over hebben. Helaas is 99% zich niet bereid aan te passen maar tussen de vrachtwagens op rechter baan geeft rust en voordeel en dat gaat tot nu toe prima na 3 jaren maar de eerste maanden... een ramp!