Zwemschool dicht, ouders krijgen amper geld terug. Kan dat?

201002 zwemschool.jpg

Een groep ouders klagen over een zwemschool in Geleen die in maart de deuren sloot. Het bedrag dat ze terugkrijgen is mager in verhouding tot de betaalde en afgenomen lessen, stellen ze. Maar volgens de uitbater kan ze het financieel niet opbrengen meer terug te betalen. Hoe pak je zo’n situatie aan?

'Zwemschool Nieman kan omwille van corona niet worden voortgezet', horen de ouders in maart. In juni sluit de school definitief. De ouders, die tot 750 euro betaalden voor de lessen, krijgen tussen 25 en 200 euro terug. 'Meer lukt gewoon niet. De exacte bedragen werden ook niet door ons bepaald', stelt Natasha Nieman, uitbater van de school.

Willekeurige terugbetaling

Maar volgens de ouders is dat te weinig: veel kinderen hebben maar zes van de vooropgestelde 63 lessen gekregen. Patricia Wetzels, de buurvrouw van een van de zwemmende kinderen, trok zich het lot van de ouders aan. 'Zij krijgen geen inzage in de berekening van die bedragen. Sommigen kregen in verhouding ook meer geld terug. Er lijkt sprake van willekeur. Hoe kan dat?'

Vaste kosten lopen door

'De ouders vergeten dat we hoge vaste kosten hebben', stelt Nieman. 'Het huurcontract van het zwembad liep tijdens de coronamaanden gewoon door. Ook de personeelskosten en het energiecontract moet je doorbetalen. We hebben ons in bochten gewrongen om de ouders toch iets terug te kunnen geven. En nu wordt ons hele gezin in het dorp voor oplichters uitgemaakt.'

'Er zijn ook ouders die nu meer geld van ons terugwillen dan ze oorspronkelijk betaald hebben. En dat nadat hun kinderen wel al maanden- of jarenlang lessen hebben gevolgd. Dat begrijpt niemand', vult Nieman aan.

Corona als dekmantel?

'Het kan best dat het financieel zwaar is,' stelt Wetzels, 'maar wikkel het dan op een goede manier af. Praat met de ouders, maak de financiële situatie inzichtelijk en verdeel gelijk. Nu werd een stuk uit de algemene voorwaarden op de website gewoon weggehaald. Daarin stond dat in het geval van een stopzetting de ouders hun geld naar rato zouden terugkrijgen.'

Volgens Wetzels is er meer aan de hand: 'We weten dat het plan om de school stop te zetten al anderhalf jaar op tafel ligt. Er zijn al overnamegesprekken geweest. De coronacrisis was volgens ons gewoon een goede dekmantel. Er zijn grenzen aan oplichting.'

Inzichtelijk maken

Wie heeft gelijk? 'De inzichtelijkheid van de boeken is hier niet relevant', duidt advocaat Ward Welage van TEN Advocaten. 'De zwemschool moet de ouders gewoon terugbetalen. Je zaak opheffen ontslaat je als ondernemer niet van die plicht. Ook de coronasituatie is hier niet relevant. De enige andere optie is om de afspraken na te komen en alsnog de zwemlessen te geven.'

'De aansprakelijkheid hangt af van de ondernemingsvorm', verklaart Welage. 'Hier gaat het om een vof met twee vennoten, de uitbater en haar partner, die beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dat betekent dat ze verplicht zijn de schulden volledig af te lossen. Als het vermogen van de zwemschool daarvoor tekortschiet, dan kunnen de schuldeisers zich op het hele privévermogen van de vennoten verhalen.'

Rechtszaak?

Wetzels heeft contact met 42 ouders van de 130 zwemmende kinderen. Elk afzonderlijk een juridische procedure opstarten, is niet interessant, gezien hun kleine belangen. 'Als ze zich verenigen, is het wel de moeite waard om naar de rechter te stappen', stelt Welage. 'Maar het hoeft zo ver niet te komen. Je kunt als ouders contact opnemen met de uitbaatster om je geld terug te vragen en stellen dat er anders een betalingsregeling moet komen.'

'Corona gooit roet in het eten'

'We hebben ons twaalf jaar hard ingezet voor de kinderen. Nu het moeilijk is, wordt dat meteen vergeten', stelt Nieman. 'Een van de ouders heeft ons meermaals in onze winkel uitgescholden. Er kwam tweemaal politie bij te pas. We vinden het afschuwelijk wat nu gebeurt, het houdt ons dag en nacht bezig. 
 
'Maar wij hebben dit niet gewild', gaat Nieman verder. 'De school moest wel worden stopgezet. Door de coronamaatregelen konden we de veiligheid van de kinderen niet waarborgen. We hadden het geld ook niet om daarvoor extra personeel in te schakelen. Veel ouders hebben daar wel begrip voor.'

'Andere zwemschool lukt het wel'

'Spreek daar dan over', reageert Wetzels. 'Het grootste probleem is dat de ouders uit het niets een bericht kregen. Het wordt niet netjes afgehandeld. De ouders hoefden echt niet meteen het geld terug, maar zo lijkt het erop dat de boel opzettelijk werd belazerd. Een deel van de ouders hebben hun kinderen overigens intussen naar een andere zwemschool gebracht die wel met de coronaregels uit de voeten kan.'